Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dit seizoen leren leven met grillige situatie zomerfruit"

Tholen - De situatie in het zomerfruit is zeer afwisselend en zelfs grillig te noemen. "De ene week worden er wagens vol steenfruit of meloenen aangevoerd. De andere week komt er helemaal niets. De weersomstandigheden zijn bijna wekelijks anders: veel Europese landen hebben er last van. "We moeten ervan uitgaan dat het deze zomer niet meer 'normaal' wordt. De komende maanden moeten we ermee leren leven dat de situatie in het zomerfruit moeizaam blijft. Er is veel schade in landen als Spanje en Frankrijk en geen stabiliteit in de aanvoer door het klimaat", vertelt Cédric Geens van importbedrijf W. Jonckheere uit Brussel.



Extra kalm
Momenteel is het rustig op het importcentrum in Brussel. "Het is normaal voor de tijd van het jaar als de vakanties zijn gestart. Veel mensen zijn weg op zoek naar warmer weer. Daarnaast gaat de verkoop van zomerfruit hand in hand met de zon en die is er heel lang niet geweest. Het is nu dus extra kalm en een vreemde situatie met die extreme weersomstandigheden in veel productiegebieden. Dat heeft dit seizoen een duidelijke weerslag."



Charentais van Philibon

Eén van de specialiteiten van Jonckheere is de Charentais meloen van Philibon. In 2012 had de importeur de primeur in Europa met de eerste meloenen waarin de merknaam was gelaserd. "Dit concept loopt nog steeds prima, al is het dit seizoen in Frankrijk ook minder goed weer geweest. Hierdoor zijn er veel kwaliteitsproblemen en is er meer uitval. Toch blijft Philibon altijd de beste kwaliteit leveren. Iedereen weet waar het merk voor staat. Ze hebben dan ook al zo'n 60 jaar ervaring, ook met andere fruitsoorten." Aan zo'n soort meloen is ook een kostprijs verbonden. "We merken dat de Belgische consument het geld er nog voor over heeft. In meer Zuiderse landen is dat ook het geval. Daar durft men meer te besteden aan groenten en fruit. In Nederland is deze meloen niet te vinden. Waarschijnlijk omdat de consument in de winkel geen 2,50 of 3 euro wil betalen voor zoiets speciaals."

Voor meer informatie:
Cedric Geens
W. Jonckheere SPRL
Werkhuizenkaai 112
1000 Brussel
Tel: +32 - 22426103
Fax: +32 - 22451079