Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roemenië: Carrefour mag Billa overnemen | Morrisons klaagt over Aldi-advertentie

Internationale supermarkten tegen Poolse belastingwet

Spanje: Gelijke omzet voor Caprabo in 2015
Caprabo had een nagenoeg gelijke omzet in 2015. De omzet nam ietsjes af met 0,3% tot €1,12 miljard. Hoewel de keten teleurgesteld zei te zijn in deze afname, was er nog steeds sprake van een bovengemiddeld resultaat ten opzichte van de gehele Spaanse retailsector, die in 2015 met 0,8% afnam. De winstmarges van Capabro zijn verbeterd met 11% tot €26,8 miljoen. De netto winst steeg maar liefst met 66% tot €16,6 miljoen, waarbij de impact van desinvesteringen buiten beschouwing is gelaten. (igd.com)

Internationale supermarkten tegen nieuwe Poolse belastingwet

Internationale ketens hebben de nieuwe belasting die door de Poolse overheid is ingesteld omschreven als discriminerend en xenofoob. Vanaf 1 augustus gaat Polen belasting heffen op de omzet van supermarkten op basis van een progressief tarief. Ketens met een omzet van meer dan 170 miljoen zloty (€38,3 miljoen) moeten 1,4% aan belasting betalen. Bedrijven met een omzet van lager dan 17 miljoen zloty (€3,8 miljoen) krijgen een ontheffing. (thenews.pl)

Roemenië: Carrefour mag Billa overnemen 
De Roemeense mededingingsautoriteit heeft toestemming aan Carrefour gegeven om onder bepaalde voorwaarden de Billa-supermarkt over te nemen. (seenews.com)


Mercadona noemt 25 Portugese leveranciers
De Spaanse retailer Mercadona heeft de 25 leveranciers bekend gemaakt die producten zullen leveren aan de nieuwe vestigingen in Portugal. Mercadona is van plan om voor de visafdeling lokale leveranciers te gebruiken. Dit gebeurt ook voor suiker en brood.(esmmagazine.com)


VK: Morrisons klaagt over Aldi-advertentie

De Britse keten Morrisons gaat een nieuwe klacht indienen bij de Advertising Standards Authority over een advertentie van Aldi. Onlangs heeft de ASA bekend gemaakt dat drie Aldi-advertenties waar Morrisons eerder over had geklaagd misleidend zijn. Volgens Morrisons heeft Aldi echter opnieuw een advertentiecampagne op basis van prijsvergelijkingen met Morrisons opgezet, die volgens Morrisons wederom oneerlijk zijn geformuleerd. Aldi gaf in reactie aan dat het bedrijf van mening is dat de nieuwe advertenties zich volledig aan de richtlijnen van de ASA houden. (BBC)

Spanje: Eroski blijft focussen op online

Eroski gaat het werkgebied waar zijn e-commerce-activiteiten beschikbaar zijn uitbreiden. Er worden onder andere meer click & collect-locaties toegevoegd. (igd.com)

Turkije: A101 neemt Çağrı over
A101 gaat de in Istanbul gevestigde keten Çağrı overnemen. Çağrı beheert ongeveer 45 compacte hypermarkten, buurtwinkels en discountwinkels. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Turkse mededingingsautoriteit. (igd.com)

DIA renoveert zijn cash & carry-format
DIA heeft aangekondigd zijn Max Descuento-format te herzien. Het format is gericht op hotels, catering en de voedingssector. Tot nu toe heeft het format dit jaar een omzetgroei gegenereerd van 6%. (igd.com)

Natural Grocers laten consumenten nieuwe AGF proberen
Natural Grocers biedt consumenten de gelegenheid om nieuwe AGF te proberen door middel van een nieuwe actie. Een maand lang kunnen consumenten worden voorgelicht over voeding in workshops en kunnen ze nieuwe recepten uitproberen. (gourmetretailer.com)


Venezuelanen bestormen supermarkten
Klik hier om het artikel te lezen.


Spanje: El Corte Inglés breidt huismerk uit
El Corte Inglés gaat zijn premium-huismerk bij zijn Hipercor-vestigingen uitbreiden met 1.500 producten. Het assortiment zal bestaan uit 600 producten die een nieuwe versie zijn van het bestaande Aliada-huismerk en voor de rest uit Hipercor-producten. Het nieuwe assortiment moet met de herfst van 2016 zijn ingevoerd en heeft als doel om de winstmarges te verbeteren als reactie op de trage groei van de markt. (igd.com)

Spanje: omzetgroei van 5,8% bij Ahorramás
Ahorramás had in 2015 een omzetgroei van 5,8% tot €1,49 miljard. Hiermee behaalde de Spaanse supermarktketen zijn tiende jaar van opeenvolgende omzetgroei. In 2015 werd het winkelnetwerk uitgebreid met 9 nieuwe vestigingen, waarmee het totaal nu op 247 locaties komt te staan. In 2016 verwacht Ahorramás een omzet te genereren van €1,58 miljard. Er wordt €60 miljoen geïnvesteerd in acht nieuwe winkels. (igd.com)

Publicatiedatum: