Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japan wil fruit per schip exporteren

AGF verschepen in plaats van met een vliegtuig vervoeren. De Japanse overheid ziet dat wel zitten. Het Japanse ministerie van Landbouw, Bosbouw en Visserij werkt samen met de Nationale Federatie van Agrarische Coöperatieve Verenigingen, bekend als Zen-Noh, en met Yusen Logistics, om de haalbaarheid hiervan te testen. Het plan is producten naar Maleisië te verschepen in containers met airconditioning die de temperatuur en het zuurstofniveau laag houdt.

Japan wil de export van landbouwproducten en andere levensmiddelen tegen 2020 hebben verhoogd tot een waarde van €8,76 miljard. Het ministerie denkt dat met meer maritieme zendingen aan de groeiende vraag naar Japanse groenten en fruit vanuit Azië (inclusief markten als Hong Kong en Taiwan) tegemoet kan worden gekomen. Het ministerie zal de helft van de testuitgaven dekken, puttend uit de aanvullende begroting voor boekjaar 2015, dat eindigde in maart. 

Zen-Noh en Yusen zijn van plan in juli perziken en druiven te verschepen naar Maleisië vanuit een haven in de regio Kanto, waarin ook Tokio ligt. De export van aardbeien moet deze winter volgen.

Van de versproducten is de druif het grootste exportproduct van Japan. In 2015 werd er voor €13,14 miljard euro aan druiven naar het buitenland verzonden. Dat was een vervijfvoudiging ten opzichte van 2011. De aardbeienexport verviervoudigde in waarde.

Er worden schepen gebruikt voor slechts 0,1% van de aardbeienexport en 26% van de druiven. Amaou-aardbeien, een premiummerk dat voornamelijk op het Japanse eiland Kyushu wordt geproduceerd, worden in de ochtend geplukt en vervolgens overgevlogen naar Hong Kong om dezelfde middag nog in de schappen te liggen.

Nu het luchttransport prevaleert, maken de vrachtkosten ongeveer een derde van de Japanse aardbeienprijzen in Hong Kong uit. Klanten in Taiwan bijvoorbeeld, betalen drie tot vier keer meer dan de Japanners. Het transport per schip zou de transportuitgaven terugbrengen tot een vijfde of zelfs een tiende van de huidige kosten. 

Tegen boekjaar 2020 wil het ministerie het percentage overzeese aardbeienexport hebben verhoogd naar 20%, en de overzeese export van druiven naar 50%. Ondertussen wil het ministerie ook tegemoetkomen aan de vraag naar producten wier seizoen het niet is. De vraag naar druiven neemt in China bijvoorbeeld toe tijdens het Chinese Nieuwjaar in januari en februari. Het probleem is dat het seizoen van het fruit in Japan tijdens de zomer en herfst is. Dus naast de containers met airconditioning wil het ministerie de ontwikkeling van een verpakkingstechnologie (die groenten en fruit vers houdt) ondersteunen, waardoor export ook op andere momenten van het jaar mogelijk zou zijn.

Source: asia.nikkei.com
Publicatiedatum: