Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ING Economisch bureau:

Brexit brengt grootste klap toe aan groothandel

De Nederlandse economie ondervindt flinke schade van de Brexit. Het ING Economisch Bureau past de vooruitzichten aan op basis van een nieuwe werkelijkheid. Marieke Blom ING hoofdeconoom Nederland: "Ik wil de economische pijn in perspectief plaatsen: we verwachten geen recessie, wel minder economische en werkgelegenheidsgroei dan we eerder dachten."
 
Brexit raakt Nederland via handel
Door de Brexit is een onzekere periode aangebroken waarbij de economische groei in het Verenigd Koninkrijk stokt. Als Britse consumenten en ondernemers op de rem gaan staan, raakt dat de Nederlandse economie. Bijna 4% van het Nederlands bruto binnenlands product (bbp) en 300.000 banen zijn te danken aan het VK. Maar niet alleen een lagere Britse vraag treft exporteurs, het pond staat ook onder druk ten opzichte van de euro. Hierdoor worden Nederlandse producten flink duurder voor de Britten.
 
Groothandel doet meeste zaken met VK
Van alle Nederlandse sectoren doet de groothandel de meeste zaken met het VK. Zo gaat ruim tien procent van de wederuitvoer naar de andere kant van de Noordzee. Een lagere Britse groei leidt tot vraaguitval. Ook maakt een duurdere euro ten opzichte van het pond de Nederlandse groothandel minder concurrerend.
 
Brexit zet vertrouwen onder druk
De uitslag van het Britse referendum drukt het vertrouwen van Nederlandse consumenten. Zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 43.000 respondenten. Een ruime meerderheid van de consumenten (56%) geeft aan na het Britse 'Ja' negatiever te zijn geworden over de Nederlandse economie.
 
Onzekerheid kan detailhandel en horeca raken
Wanneer het vertrouwen onder consumenten daalt kan dit leiden tot uitstel of afstel van bestedingen. Met name duurzame consumptiegoederen en horeca worden getroffen. Marieke Blom: "De economische schade zit hem in de kleine dingen. Een etentje laten schieten, een minder dure telefoon kopen of dat zomerjurkje toch maar laten hangen."
Publicatiedatum: