Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De toekomst van meloenen en watermeloenen

Dit jaar verwacht Ortofrutta Castello dat het zo'n 9.000 ton aan watermeloenen, 4.500 ton aan mini-watermeloenen, 500 ton aan gesneden watermeloenen en 10.000 ton aan gewone meloenen gaat verwerken. Eigenaar Pierluigi Castello legt uit dat zijn bedrijf de grootste leverancier voor retailers is. Zodoende is retail het belangrijkste kanaal voor de producten van Castello in zowel Italië als daarbuiten.


Castello watermeloenen, klaar voor export. 

Vier jaar geleden verhuisde het bedrijf naar een modernere faciliteit. "Supermarkten hebben waardering voor onze verbeterde service. Hoewel hoge kwaliteit gecreëerd wordt, is de garantie voor een goed product afhankelijk van de verwerking. Vijf mensen die een meloen proeven, kunnen vijf verschillende meningen hebben, maar machines geven objectieve informatie."

Het verwerkingsstation voor mini-watermeloenen bij Ortofrutta Castello.

De nieuwe faciliteit is opgebouwd om het product in te zamelen, te verwerken en vervolgens te vervoeren met behulp van een eigen wagenpark aan vrachtwagens. Sinds de verhuizing naar Stanghella is het aantal supermarktketens dat door Ortofrutta wordt bevoorraad in vijf jaar tijd verdubbeld. Dit geldt ook voor de omzet, die van €10 miljoen in 2011 uitgroeide naar €20 miljoen in het afgelopen jaar. Ook zijn de volumes toegenomen. Het bedrijf verwerkte vorig jaar 37.350 ton aan meloenen, watermeloenen, citrus, asperges, zoete aardappelen, walnoten en pompoenen. Ortofrutta Castello teelt zijn eigen producten, maar koopt het ook in bij bedrijven met een GlobalGAP-certificaat.


Mini-watermeloenen in kratten.


Ortofrutta Castello heeft zodoende als marktleider inzichten met betrekking tot trends in de sector voor meloenen en watermeloenen.


Het Dolcezza garantita-label, waarmee het zoetste fruit te herkennen is.

Volgens Pierluigi Castello is de markt aan het veranderen. "Er komt meer vraag naar kleinere maten. Mini-watermeloenen worden in Italië steeds populairder en het is bijna onmogelijk om nog watermeloenen van 15 kilo te verkopen. Zulke maten zijn voor veel kleine families te groot en te onhandig om in de koelkast op te bergen. Watermeloenen van 6 tot 10 kilo zijn daarentegen wel in trek en er zijn zelfs mensen die meer neigen naar maten van tussen de 1,5 en 2,7 kilo. Hiermee wordt het echter ook lastiger om fruit van 3 kilo op de markt te zetten"


Verpakking voor meloenen, ontwikkeld door Castello. 

De vraag naar watermeloenen van 3 kilo is volgens Pierluigi erg laag, ondanks dat de kwaliteit hiervan vaak beter is dan van kleinere watermeloenen. Ook hebben ze een hoger suikergehalte, waardoor ze vaak lekkerder gevonden worden dan zelfs de watermeloenen van 15 kilo. "Daarom hebben we een speciale verpakking ontwikkeld, waarmee we mini-watermeloenen tussen de 2,7 en 3,3 kilo kunnen verkopen. De verpakking is erg praktisch en daardoor ook populair geworden."


Verpakking voor watermeloenen van 2,7 tot 3,3 kilo. 

Ortofrutta Castello is van plan om zijn volumes aan gesneden watermeloenen te vergroten. "De klanten houden hiervan, omdat ze de binnenkant van het fruit en dus ook de interne kwaliteit kunnen zien. Ook zijn ze praktisch als enkele porties. Ze wegen tussen de 800 gram en 1,2 kilo."


Watermeloenstukken die verpakt gaan worden.

Ortofrutta Castello houdt zich ook bezig me variëteitsonderzoek. Momenteel richt het bedrijf zich op de ontwikkeling van pitloze variëteiten, omdat deze praktischer zijn en een langere houdbaarheid hebben. Daarnaast zijn de pitloze variëteiten van betere kwaliteit en zijn ze knapperiger.


Grote watermeloenen in de verwerkingslijn

"In de afgelopen paar jaar hebben kwekerijen gewerkt aan de houdbaarheid en stevigheid van gewone meloenen. Dit had echter een negatief effect op de smaak. Dat is ook de reden waarom de consumptie hiervan is verminderd. De oudere variëteiten hadden een beter aroma en veel kwekerijen stappen nu weer terug op de oudere soorten."


Het verpakken van meloenen.

Wat het seizoen betreft is dit volgens Pierluigi in april goed begonnen met Marokkaanse meloenen, die via een joint venture met een Frans bedrijf bij Ortofrutta Castello komen. Net als de houdbaarheid zijn de prijzen goed. "We hadden een goed seizoen tussen maart en april. Daarna deed de oogst uit de teeltkassen het redelijk tussen april en mei. De oogst van de noordelijke teeltkassen was echter niet zo goed, omdat de productiekosten hoger zijn geworden. Het had een goed seizoen kunnen zijn als de temperaturen beter waren, maar de consumptie daalde waardoor een overschot ontstond. De situatie is nog nijpender in het buitenland."


De verwerkingssectie voor mini-watermeloenen.

Ortofrutta Castello verkoopt het meeste aan retailers. 80% gaat naar ketens in Italië en de rest naar het buitenland. "Italiaanse consumenten zijn goed bekend met het product en kijken bewust naar kwaliteit. Ze zijn minder geïnteresseerd in uiterlijk en kleur. Dit zie je ook terug in andere producerende landen. Landen waar geen sprake is van watermeloenenteelt kijken meer naar de houdbaarheid. Ook is het uiterlijk daar belangrijker, omdat het fruit er langer over doet om in het buitenland op de plaats van bestemming aan te komen.
Publicatiedatum: