Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Domus de Jonge (KG Fruit) over ondernemen in veranderende wereld

"Ik kan niemand de schuld geven als mijn product te weinig opbrengt"

Tholen - Ondernemen in een veranderende markt, zo luidde het thema van de bijeenkomst die fruitteler Domus de Jonge uit Kapelle had georganiseerd om zijn plannen met onder meer de kiwibesteelt onder de aandacht te brengen. In een "gesprek met zichzelf" lichtte hij zijn visie en ambitie toe. "In plaats van altijd maar bezig te zijn met wat de zogenaamde markt wil, lijkt het me veel interessanter om de vraag te stellen: Wat wil ik? Wat wil ik met mijn bedrijf? Waar wil ik staan over één, vijf of zeven jaar? Wat voor ondernemer ben ik altijd geweest en welke ondernemer moet ik worden in een veranderende wereld?"


Domus de Jonge en Frits de Bruin van Nature's Pride

"Belangrijke vragen die feitelijk teruggaan naar die ene vraag: Hoe haal ik het hoogste rendement uit mijn bedrijf en welke middelen boor ik daarvoor aan. Rendement wordt bepaald door rassenkeuze, de juiste ketenpartners en toegevoegde waarde", vervolgde Domus. "Een voorwaarde is dat ik me zo moet zien te positioneren dat ik een interessante partij ben om zaken mee te doen. Mocht dat niet lukken, dan ligt dat aan mij en niet aan een ander. Ik wil proberen uit te gaan van eigen kracht en zelf beslissen waarin ik wel en niet investeer."


Veel belangstelling

"Niemand heeft tegen mij gezegd dat ik fruit moet gaan telen, dus ik kan ook niemand de schuld geven dat mijn fruit te weinig opbrengt. Als ik een beter rendement op mijn producten wil halen, zal ik het anders en slimmer moeten aanpakken dan de anderen en zal ik mij goed moeten oriënteren welke rassen en concepten het beste bij mij passen", concludeerde de teler. "Op dit moment telen we mijns inziens de verkeerde appelen. De tendens is hard, rood en zoet en een natuurproduct dat cosmetisch perfect is, maar wij telen rassen waar geen vraag naar is in Europa."


Herman van Rooijen (Frupaks-Vernooij) en Peter van der Starre (Nature's Pride)

"Om macht te hebben binnen de keten en een verdienmodel te kunnen creëren, zal het initiatief toch bij de individuele teler liggen en dan enkel in samenwerkingsverband met meerdere ketenpartners, die elkaar versterken en niet elkaars concurrent zijn. De tijd is voorbij dat ik aan één partner verkoop. Ik ga voor bredere samenwerking met meerdere partijen in de keten."


Rik de Jonge (KG Fruit) met Wilfred Gaïkhorst en Rogier van Berlo van Scherpenhuizen


Domus ging vervolgens in op de rigoureuze stap, die hij zelf de laatste jaren heeft gezet. Hij begon immers vijf jaar geleden op 5 hectare met de teelt van de Aziatische mini kiwi als aanvulling op de teelt van appelen en peren. "Wat was er zo urgent om een andere koers te moeten varen? Dat was toch echt het gevoel dat andere mensen bepaalden wat ik moest doen en laten. Door ons kiwibesproject kwam ik er achter hoe de hazen liepen, welke gesprekken gevoerd moesten worden, hoe handelshuizen werken en hoe de retail zijn gang gaat."


Kippen tussen de kiwibessen

"Ik heb een visie: binnen drie jaar groeien naar 250 hectare (nu 120 hectare) om KG Fruit zo te positioneren dat als er een vraagstelling is er op basis van gelijkwaardigheid een samenwerkingsverband kan worden aangegaan. Is dat gek? Is dat grootspraak? Ik meen van niet. Het hoeft niet in eigendom te zijn. Zoveel rassen kiwibes hier, zoveel rassen appelen daar en in het centrum het sorteerstation. Dan heb je als groep een businessmodel."

Kiwibes
De kiwibesteelt is een nichemarkt voor KG Fruit, al is het inmiddels de grootste speler op de Nederlandse markt. "Met vallen en opstaan is er een markt ontwikkeld door Nature's Pride met nu 30 hectare voor twee grote partijen. "Maar ook nu geldt weer dat we niet op onze lauweren moeten rusten, want als de kiwibes succesvol wil blijven, moet er een kenniscentrum komen omdat KG Fruit te beperkt is om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen. Dit kenniscentrum zou vandaag al in de steigers gezet kunnen worden. Alle ingrediënten zijn voorhanden: van handel tot onderzoek, enthousiasme, teelttechniek, scholing en overheid."


Afzetpartner Frits de Bruin van Nature's Pride toonde zich enthousiast over de potentie van de kiwibessen. "De beschikbaarheid is een grote uitdaging. Naast de Nederlandse teelt hebben we aanvoer vanuit Chili en gaan we in Portugal van start. De vraag is groot. Wij leveren de kiwibessen voornamelijk in Noorwegen, Duitsland en Nederland. De kiwibessen worden verpakt in shakers van 125 gram onder het Ready-to-Eat-label. Het is een project van een lange adem, maar ik ben ervan overtuigd dat het gaat slagen.'



Bastiaan Hoogerland van Murre Techniek gaf een toelichting op de kiwibessenlijn, die bij KG Fruit is geïntroduceerd van onttrosser tot hydrokoeler en sorteermachine. Huijbregts Koeltechniek verzorgt de koeling en Sorma zorgt voor de verpakkingsmachine. Tot slot werd de potentie van de kiwibessen in de cosmetica toegelicht. KG Fruit werkt samen met CRB Benelux in Maastricht dat ruwe materialen en technieken test om te komen tot nieuwe formules en producten voor make-up, huid- en haarverzorging. Over ondernemen in een veranderende markt gesproken...

www.kgfruit.nl