Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacco de Lange: “Veel detaillisten zijn hun trouwe achterban vergeten”

De Groentemannen zagen omzet in anderhalf jaar tijd met 25% stijgen

Tholen - De detailhandel luidt de noodklok. Dalende omzetcijfers, een verschuiving naar online verkoopkanalen en hevige onderlinge concurrentie hebben tot gevolg dat veel kleinere detaillisten uit het straatbeeld zijn verdwenen. Maar dat die wet niet voor iedereen opgaat, bewijst groentewinkel 'De Groentemannen' uit Zwartsluis, die zijn omzet met maar liefst 25 procent zag stijgen in de laatste anderhalf jaar. Mede-eigenaar Jacco de Lange: "Veel detaillisten zijn hun trouwe achterban vergeten. Ze wedden teveel op één paard, waardoor ze zich van hun vroegere klantenkring hebben vervreemd. Door ons brede aanbod hebben wij zo'n omzetgroei kunnen realiseren."



Verhuizing
De groentewinkel is al 48 jaar een gevestigde naam in het Overijsselse Zwartsluis, een dorp van circa 4.500 inwoners. In 2008 werd de winkel – destijds nog onder de naam EETidee De Lange – uitgeroepen tot 'beste groenteman van Nederland'. In november 2014 nam het bedrijf intrek in een centraal gelegen pand om weer aansluiting te vinden bij het winkelend publiek. Zo kon het eveneens de regiofunctie versterken door klanten uit omliggende dorpen aan te trekken.

De verhuizing was een bewuste keuze volgens Jacco van Lange, die samen met zijn zwager Wout Timmerman de winkel runt: "Om ons heen zagen we de winkels uit het oude centrum letterlijk uit het straatbeeld verdwijnen. We waren getuige van een heuse leegloop. Toen de kans zich voordeed om het leegstaande pand van een voormalige bank te betrekken, wisten we meteen: daar moeten we voor gaan. Het werd veel te kostbaar om ons eerste pand toekomstbestendig te houden. Bovendien nam onze capaciteit toe van 85m² naar 130m², waardoor we veel meer presentatiemogelijkheden kregen. Onze rauwkost en salades hebben nu een veel prominentere plaats gekregen in de winkel. Dit alles heeft ons geen windeieren gelegd. We groeiden jaarlijks altijd wel met een paar procent, maar sinds de verhuizing is onze omzet met maar liefst een kwart gestegen."



Divers aanbod
De winkel heeft een divers aanbod van dagverse producten, zoals salades en rauwkost, panklare AGF en (kant-en-klaar)maaltijden. Maar ook onbewerkte groenten en fruit vinden hun weg naar het schap. Datzelfde geldt voor biologische producten in de vorm van groente- en fruittassen, die worden gevuld met producten van een lokale leverancier. "We proberen doelbewust zoveel mogelijk segmenten te bedienen aan de hand van een uiteenlopend aantal productgroepen," stelt Wout.

"We redeneren vanuit consumentenverlangen. Wat wil de klant ervoor betalen – niet: wat willen wij eraan verdienen? Bij bepaalde producten kún je gewoon niet meer vragen, ben je nu eenmaal gebonden aan een zeker prijsplafond. Men weet van overal waar wat precies kost. Dan kun je bij sommige producten soms het beste boter bij de vis doen. Volgens dat principe boden we onze bloemkolen, toen de prijzen van deze groente afgelopen voorjaar tot ongekende hoogtes reikten, voor een vaste lage prijs aan. Dat doen we ook met onze bananen, die we geheel seizoensonafhankelijk voor een vaste prijs aanbieden, jaar in jaar uit. We hebben klanten die daar speciaal voor langskomen. We verdienen er dan soms helemaal niets aan, maar het is wel een publiekstrekker. Je moet het sowieso aanbieden. Alleen al om je variatie te behouden en te voorkomen dat je een duur imago krijgt."



Inkoop en afzet
"We kopen onze producten in bij leveranciers uit alle hoeken van het land. Bij Vroegop Windig uit Amsterdam kopen wij met enige regelmaat onze producten in. Het handige aan zo'n leverancier is dat je daar elk artikel gewoon per stuk kunt bestellen. Maar ook bij Postuma uit IJsselmuiden, Goesten uit Drunen en nog een aardappelleverancier uit Sneek bestellen wij onze producten," vervolgt Jacco.

"Dat is lang niet altijd eenrichtingsverkeer. Postuma, bijvoorbeeld, is aan de ene kant onze leverancier en tegelijkertijd ook onze klant. Wij leveren gesneden groenten aan Postuma. De ordergrootte is daarbij irrelevant. In de middaguren kan Postuma bij ons tot 16:00 bestellen. Tegen 18:00 leveren wij het af aan Postuma. Zo houden we de ketens goed kort."



Eenzijdige focus

"Wat je bij andere detaillisten nogal eens zag gebeuren, was dat – zodra een nieuwe trend de kop op stak – ze daar razendsnel op insprongen, maar vervolgens vergaten hun trouwe achterban nog te bedienen. Dan gingen ze zich bijvoorbeeld volledig toeleggen op bewerkte AGF. Prima producten, daar niet van, maar je winkel krijgt daarmee een té luxe uitstraling. Als je het basisproduct niet meer aanbiedt, dan sla je wat mij betreft de plank echt volledig mis."

Wout: "Omdat als kleine detaillist zijnde je kernproduct zo centraal staat – veel meer dan bij de grotere retailers – heb je eigenlijk al een streepje voor. Je productkeuze en je prijsstelling moeten helder onderbouwd zijn om in beeld te blijven bij de consument, en juist als detaillist beschik je over tal van mogelijkheden om je product mooi uit te serveren. Een mooi opgemaakte plaat met druiven oogt immers een stuk spectaculairder dan een doosje druiven van 500 gram uit de lokale buurtsuper."



Bietensap
"Maar misschien nog wel de allerbelangrijkste voorwaarde om binnen deze branche je hoofd boven water te kunnen houden, is dat je een drive hebt voor wat je doet. Als AGF'er moet er geen bloed door je aderen stromen, maar bietensap. Bevlogenheid, dat is waar het om draait," sluit Jacco af.


Voor meer informatie:
Jacco de Lange
Wout Timmerman
De Groentemannen
Baanstraat 1
8064 EZ Zwartsluis
T: (038) 386 68 79
F: (038) 386 87 96
info@delangezwartsluis.nl
info@de-groentemannen.nl
www.de-groentemannen.nl