Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veganistisch naast versproduct - een nieuwe trend?

Welke trend volg je bij het openen van een nieuwe supermarkt? Hoeveel ruimte wordt aan versproduct gewijd? Hoe moet de inrichting worden? Hoe worden de producten uitgestald? Zijn er ook lokale groenten en fruit? Deze vragen moesten ook beantwoord worden voor een nieuwe supermarkt in Savignano sul Rubicone (Forlì-Cesena).



De supermarkt hoort bij retailorganisatie Conad en is eigendom van Filippo Lorenzini en zijn vrouw Claudia Amodio. Lorenzo komt uit een retailfamilie. Zijn moeder en broer beheren een Conad-winkel in Cesena, zijn vader werkt in een andere winkel.


Rieten manden bij de fruituitstalling

De winkel is helemaal nieuw, dus was het mogelijk om de ruimte volgens Conad-richtlijnen in te richten. Gabriele Motta is de toezichthouder van alle versproductafdelingen van Cia-Conad in Midden-Noord-Italië. "De huidige trend is om 10% van de totale oppervlakte aan versproduct te besteden. In dit geval is de oppervlakte in feite groter en de inrichting doet het nog groter lijken."


Een boeiende uitstalling met contrasterende kleuren.

De groenteafdeling beslaat meer dan 120 meter, 10% van het totaal. Als ook de ruimte gewijd aan gedroogd fruit, veganistische en verwerkte producten wordt meegenomen dan is de totaaloppervlakte in feite heel groot.


Een groot assortiment van fruit in bakjes.


Valentino Colantuono (foto), sales manager van Cia-Conad, legt uit dat deze keuze bewust is gemaakt. "Elke keer dat we een nieuwe supermarkt openen geven we de AGF-afdeling meer belang. Wanneer een winkel wordt gerenoveerd proberen we de oude structuur aan te passen aan nieuwe trends, namelijk grote afdelingen die goed zijn verlicht, gastvrij ogen en goedgevuld zijn."
Meer dan 10% van de supermarkt is gewijd aan groenten, vers fruit en vers gesneden producten.

"Er moet veel keuze zijn, voor alle soorten klanten. Daarnaast moet er gedeeltes zijn voor speciale aanbiedingen, voor Conad-merkproducten en voor lokale producten."



Volgens Colantuono stijgt de verkoop van gedroogde vruchten, vers gesneden en kant-en-klare producten en is dit de reden waarom veel ruimte aan deze producten is gewijd. "Deze omzet zit in de lift, terwijl de consumptie van versproduct constant is. We zorgen voor boeiende uitstallingen en een ruim assortiment om mensen ertoe te bewegen groenten en fruit te kopen. Het zijn vooral Conad producten, maar er is ook wat ruimte voor lokale producenten die aan onze kwaliteitseisen voldoen. "


De veganistische afdeling, dichtbij het versproduct.

De veganistische afdeling ligt dichtbij de AGF-afdeling. "De vraag neemt voortdurend toe. Onze nieuwe winkels zullen van nu af aan een veganistisch gedeelte hebben en we zullen ook proberen om de oude aan te passen."


Publicatiedatum: