Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek naar groenten en fruit op basis van uiterlijke specificaties

Wageningen Universiteit is in samenwerking met agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy bezig met een onderzoek over de beoordeling van groenten en fruit op basis van uiterlijke specificaties. Dit wel zeggen op basis van bijvoorbeeld kleur, vorm of grootte en niet op basis van smaak, veiligheid of kwaliteit.

Belangrijk is om na te gaan wie in de keten bepaalt of producten goed of slecht zijn. Daarnaast wordt onderzocht wat er met producten gebeurt die op basis van uiterlijke specificaties (bijvoorbeeld afwijkende kleur, vorm of grootte) niet toegelaten worden tot de markt. Interessant is om na te gaan of er (meer) mogelijkheden zijn om dergelijke producten op de markt te brengen. Een aantal mogelijkheden hiervoor zullen worden getoetst.

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder groente- en fruittelers en retailers. Zij ontvangen binnenkort via Wageningen Universiteit een uitnodiging via e-mail om mee te werken aan een kort online onderzoek over het onderwerp. Belangrijk is dat zoveel mogelijk telers en retailers hun mening geven over dit onderwerp. Een aantal telersverenigingen ondersteunt dit onderzoek.

Alle telers en retailers die meewerken aan het onderzoek ontvangen een samenvatting van de belangrijkste onderzoeksresultaten en een samenvatting van een soortgelijk onderzoek onder consumenten.

Vrijdag 24 juni ontvangen telers en retailers een uitnodiging per e-mail voor het onderzoek. Mocht je als teler of retailer geen e-mail ontvangen hebben, dan kun je mailen naar Ilona de Hooge van Wageningen Universiteit of naar Jan Geelen van Geelen Consultancy. Je ontvangt dan alsnog een uitnodiging voor deelname aan het onderzoek. Geïnteresseerd in het onderzoek en wil je op de hoogte gehouden worden tijdens het onderzoek, klik dan hier.

Voor meer informatie:

Dr. Ilona de Hooge
Wageningen University & Research
Vakgroep Marketing en Consumentgedrag
E: ilona.dehooge@wur.nl
T: 0317–486124

Ir. Jan L.M. Geelen
Geelen Consultancy
E: jan@geelen-consultancy.nl
T: 0317–425958
Publicatiedatum: