Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hannes Hollebecq , Coopburo:

"Coöperaties zijn dood, leve de coöperaties!"

Tholen - Wereldwijd zijn er in totaal zo'n 2,5 miljoen coöperaties. Ongeveer de helft daarvan bevinden zich in de land- en tuinbouw. 'Coöperaties falen in hun doel: de prijs voor de telers is niet beter,' 'Land-en tuinbouw moet innoveren en veilingen zijn oud en traag.' Deze negatieve opmerkingen horen coöperaties regelmatig. Hannes Hollebecq van Coopburo startte zijn presentatie tijdens het coöperatie event dat plaatsvond op 24 mei met de vraag of deze opmerkingen herkenbaar waren. Het publiek reageerde instemmend.


Hannes Hollebecq.

Coöperaties zitten in de lift

"Zijn er dan 2,5 miljoen ondernemingen die hun tijd gehad hebben?", vroeg Hannes zich hardop af. Uit cijfers blijkt dit zeker niet het geval. Met heel veel soorten coöperaties gaat het goed en er komen er nog steeds bij in diverse sectoren. Zo begeleidt Coopburo steeds meer werkerscoöperaties of kleine ondernemingen die coöperatief gaan samenwerken om te kunnen opboksen tegen grote spelers. Het is absoluut geen hype en het zijn niet alleen kleine ondernemingen. Neem SWIFT, group Meno en Ecopower. Dit zijn mooie voorbeelden van coöperaties."

Leve coöperaties!
Met de clichés over coöperaties in gedachten zijn er volgens Hollebecq drie verschillende opties: 1. Constateren dat coöperaties dood zijn. 2. Levensverlenging. 3. Leve de coöperaties! "Die laatste optie is natuurlijk degene die we moeten volgen", benadrukte hij. "We mogen trots zijn op onze coöperaties en moeten dat meer gaan uitstralen! Het marktaandeel van groenten- en fruitcoöperaties lag volgens cijfers in 2010 het hoogst in Nederland en België. Dat is geen toeval, maar ook geen evidentie. Een coöperatie is geen wondermiddel, zeker niet in crisistijden. En samenwerken is inderdaad niet gemakkelijk. Maar de baten wegen op tegen de kosten. Ook in een sector waar schaalvergroting eerder de regel dan de uitzondering is."

Klik hier voor de fotoreportage van het coöperatie-event.


Wat zou er gebeuren zonder?

Hannes gaf aan dat het soms moeilijk bewijzen is wat de economische meerwaarde is van het coöperatief model voor de leden. Daarom ook dat Cera en Boerenbond het initiatief hebben genomen om een kenniscentrum 'Coöperatief ondernemen' op te starten aan de KU Leuven. "Toch kan het zeker wel worden uitgelegd. Laat mensen zich de vraag maar stellen wat er zou gebeuren zonder afzetcoöperaties of producentenorganisaties. Dat blijft een moeilijke vraag, maar de geschiedenis geeft antwoorden. Waarom begon Raiffeisen ooit? En als je in het ontstaansverhaal van de veilingen 80 jaar geleden, de lokale markt met de tientallen boeren en enkele opkopers, vertaalt naar de huidige Europese markt met 3 miljoen telers en slechts 100 grote kopers, krijg je dan niet hetzelfde verhaal? En ook de actualiteit geeft mogelijks antwoorden, bijvoorbeeld het opbreken van levercontracten in de zuivelsector."

"Als laatste zijn velen zich niet bewust van al het werk dat coöperaties doen. Weten de telers dit wel? En vooral, rekenen ze dit ook door in hun berekening van de 'kosten van hun coöperatie'?" Hij benadrukt dat coöperaties duidelijk moeten communiceren wat ze doen en waarom ze dat doen. "Veel jonge telers weten echt niet meer wat een coöperatie is en wat daar de consequenties van zijn. Steek daarom veel tijd in communicatie aan leden en niet-leden. Er wordt soms te snel geconcludeerd dat iedereen alles al weet. Blijf als coöperatie ook innoveren. Kijk bijvoorbeeld eens naar agrarische coöperaties waar naast boeren ook andere leden zijn zoals consumenten of werknemers of naar coöperaties die werken aan verticale integratie. Leve de coöperaties! En maak er samen werk van."

Klik hier voor de fotoreportage van het coöperatie-event.


Coopburo informeert, inspireert en adviseert over coöperatief ondernemen. Als dienstverlener van Cera heeft Coopburo 3 opdrachten:
1.Advisering & begeleiding www.coopburo.be/diensten
2.Opleiding, vorming & ontmoeting www.coopburo.be/vorming-ontmoeting
3.Onderzoek & ontwikkeling www.coopburo.be/info-en-onderzoek

Voor meer informatie:
Tel. + 32 16 27 96 77
hannes.hollebecq@coopburo.be
www.coopburo.be
twitter: @coopburo @HannesHollebecq