Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Papayasector India breidt zich uit

Met een aandeel van 38,6% in de totale wereldwijde papayaproductie tussen 2008 en 2010 kan India als één van de grootste papayaproducenten beschouwd worden. Desondanks loopt het land achter bij andere papayaproducenten bij de export. Tijdens een gesprek met Tulfi Lunagariya, directeur van Adventa Export Private, vertelde hij dat de papayasector zeer winstgevend is en dat het bedrijf zich richt op de lokale markt vanwege de toenemende binnenlandse vraag.



"Vanuit demografisch oogpunt bestaat onze markt uit de werkende klasse. 60% van de bevolking bevindt zich in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar. Nu de inkomens stijgen, kiest deze bevolkingsgroep vaker voor verse en gezonde producten. Vaak worden papaya's geconsumeerd bij het ontbijt met name in de wintermaanden van oktober tot maart. De vraag is groot in deze periode wanneer mensen binnen blijven en het fruit als onderdeel van de maaltijd gebruiken," vervolgt Lunagariya.


Wanneer hem gevraagd wordt naar de huidige trends en uitdagingen op de markt, legt Lunagariya uit dat de papayaproductie 3 tot 5 jaar geleden zo'n 50% kleiner was dan heden ten dagen. De groei is met name te danken aan de toegenomen koopkracht van de bevolking en de populariteit van gezonde voeding. "Onze grootste uitdaging ligt in de periode wanneer het papayaseizoen over is en verwerkende bedrijven geen orders meer plaatsen. Wanneer de vraag daalt, daalt de prijs eveneens tot een niveau waarop we geen winst meer maken, maar over het algemeen gaan de zaken goed."





Vanwege de toenemende modernisering in de tuinbouwsector wordt deze steeds winstgevender ten opzichte van andere sectoren. Nieuwe technologieën leveren telers tijdsbesparing op bij de teelt van winstgevende gewassen. "De teelt van de 786 Taiwan Red Lady hybride papaya is winstgevend. In veel Indiase staten neemt de teelt van dit ras dan ook toe. Door de teelt van dit papayaras en de toepassing van nieuwe technieken kunnen we een goed inkomen voor onszelf en ons land genereren."



"Momenteel worden het ras Taiwan, met geïmporteerd zaad, en het lokale ras Honey Dew het meest geteeld. Het laatstgenoemde ras heeft de voorkeur vanwege zijn zoetere smaak. Lunagariya legt uit dat wat betreft vraag en productie papaya's niet te vergelijken zijn met andere fruitsoorten, zoals bijvoorbeeld bananen. Het marktaandeel bedraagt slechts 20% en het zal moeilijk worden om de afzet van bananen, de meestverkochte fruitsoort in India, te overtreffen. Een pluspunt is dat de papaya op bijna alle grondsoorten geteeld kan worden en in tegenstelling tot andere gewassen zeer weerbestendig is."

Lunagariya benadrukt eveneens dat de Indiase regering de agrarische sector steunt en soepel is geweest ten opzichte van papayatelers en -exporteurs, zoals hijzelf. Tot besluit voegt hij er aan toe dat hij geen idee heeft hoe de wereldwijde papayamarkt zich zal ontwikkelen omdat dat afhankelijk is van internationale prijzen en andere economische factoren. Bovendien kunnen papaya's in nagenoeg alle landen geteeld worden. Lunagariya is er echter van overtuigd dat de vraag op de Indiase markt de komende jaren verder zal aantrekken."


Voor meer informatie:

Tulfi Lunagariya
Adventa Export Private Limited
Tel.: 0091-79-26872489
Fax.: 0091-79-26872488
Mobile: 0091-99090 40095
Website: www.adventaexport.com
Email: adventaexport@gmail.com; info@adventaexport.com
Skype: adventaexport
Publicatiedatum: