Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco-merk het populairst op social media | Onderscheiding voor Lidl

Aeon op biologische toer voor Europese markt

Denemarken: Eataly werkt samen met Coop
De gespecialiseerde supermarkt Eataly gaat in Kopenhagen samenwerken met Coop Danmark. Eataly werd in 2007 opgezet door Oscar Farinetti en heeft nu 30 winkels in zeven landen. De keten streeft naar een zo kort mogelijke leveringsketen van de producent naar de consument. (igd.com)

Aeon op biologische toer voor Europese markt
Aeon gaat een joint venture opzetten voor de Europese biologische supermarktsector onder de naam Bio c'Bon Japon. Volgens Aeon is de biologische supermarktsector van Japan de zevende grootste sector met een jaaromzet van 143.1 miljard yen (€1,16 miljard). Met name wegens de organisatie van de Olympische spelen van 2020 in Tokyo is er in de sector nog ruimte voor groei. (igd.com)

Zuid-Afrika doet onderzoek naar supermarktsector
De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit wil met mei 2017 een onderzoek hebben afgerond naar de binnenlandse supermarktsector. Met het onderzoek wordt gekeken wat er gedaan kan worden aan de dominante positie van de vier grootste retailketens. Shoprite, Pick n Pay, Spar en Woolworths hebben samen een marktaandeel van meer dan 90% van de sector, die per jaar $18 miljard (€16,1 miljard) aan omzet genereert. De grote ketens worden ervan beschuldigd de concurrentie te blokkeren door middel van exclusieve leasecontracten. (Reuters)

Zweden: Lidl krijgt onderscheiding
Lidl heeft in Zweden een onderscheiding in ontvangst genomen als Retailketen van het Jaar. In dezelfde prijsuitreiking kreeg Coop een onderscheiding als de Meest Duurzame Retailketen van het Jaar. Door goede relaties met leveranciers en tussenhandelaren zorgde Coop ervoor dat duurzaamheid een effectief speerpunt werd van de bedrijfsvoering. (scandinavianretail.com)

Jeff Strack benoemd tot CEO bij Strack & Van Til

Strack & Van Til heeft Jeff Strack benoemd tot CEO van het bedrijf. Jeff Strack is een kleinzoon van de oprichter van de winkelketen, Ernie Strack. Hij volgt Kenneth Diehl op, die ontslag heeft genomen. (supermarketnews.com)

Woolworths heeft geen aardappeltekorten

Woolworths heeft aangegeven dat er geen sprake gaat zijn van aardappeltekorten in zijn 960 supermarktvestigingen. Onlangs is de grootste aardappelleverancier van Australië, Oakville Produce, over de kop gegaan. Deloitte is aangewezen om het teeltbedrijf te verkopen. (smh.com.au)

Roemenië: Mega Image verliest rechtszaak tegen mededingingsautoriteit
De Hof van Beroep van Boekarest heeft het verzoek van de Belgische retailer Mega Image verworpen om een boete te seponeren van de Roemeense mededingingsautoriteit. Mega Image kreeg de boete van €5,8 miljoen in het begin van 2015, wegens de vorming van prijsafspraken tussen het bedrijf, drie andere retailers en 21 leveranciers tussen 2005 en 2009. (romania-insider.com)

Portugal: Intermarché meldt omzet van €2 mld

Intermarché had in 2015 in Portugal een omzet van ongeveer €2 miljard. Dit resultaat komt in grote lijnen overeen met de cijfers van 2014. De gelijkgebleven omzet werd door de keten verklaard door de zwakke economische groei en de zware concurrentie binnen de supermarktsector. Ook heeft Intermarché plannen bekend gemaakt voor uitbreiding. Het bedrijf wil zijn aanwezigheid in Portugal vergroten door tot 2020 €200 miljoen te investeren voor de toevoeging van 100 vestigingen en 90 winkels bij pompstations. Volgens dit plan worden in 2016 er 10 winkels geopend. Momenteel heeft Intermarché 241 vestigingen in het land. (igd.com)

Portugal: Covirán gaat door met uitbreiding
De Spaanse retailketen heeft de nadruk gelegd op kleinere winkelformats en een toenemende interesse in franchise-vestigingen. Het beedrijf heeft in Portugal winkels geopend in de regio's Santarem en Faro. De winkels hebben een klein oppervlak van minder dan 100 vierkante meter en een focus op versproducten. (igd.com)

Lidl heeft grote plannen voor Philadelphia 
Klik hier om het artikel te lezen. 
 

VK: Tesco als populairste merk op social media
Ondanks de recente problemen van Tesco presteert de keten beter dan de concurrentie wat betreft de populariteit van zijn merk. In een ranglijst van de meest populaire merken op social media stond Tesco als hoogste supermarktketen op de vierde plaats. Het meest populaire merk op social media is Apple. De positie van Tesco werd behaald dankzij een aantal social media-campagnes van de keten. (kamcity.com)

Maxima Group benoemt nieuwe CEO

De in de Baltische regio gevestigde retailketen Maxima Group heeft Alvydas Šustikas benoemd tot nieuwe CEO, die hiermee Neringa Janavičiūtė vervangt. Alvydas Šustikas stond eerder aan het hoofd van de Azerbeidzjaanse supermarktketen Azeri Retail. De Maxima-keten is actief in Litouwen, Letland, Estland, Polen en Bulgarije en heeft in totaal 528 vestigingen. (esmmagazine.com)

Kenia: Uchumi heeft overeenkomst met leveranciers over schulden
Leveranciers van Uchumi hebben ingestemd met het voorstel van de supermarktketen met betrekking tot uitstaande schulden van de keten. Van de totale schuld van Sh 3,6 miljard (€16,1 miljoen) wordt nu Sh1,8 miljard (€8 miljoen) omgezet in aandelen. De overeenkomst is opgesteld door het Ministerie van Handel en Industrialisatie onder begeleiding van de secretaris-generaal van de overheidsafdeling voor handel. (standardmedia.co.ke)

Publicatiedatum: