Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt papaja

De droogte in Brazilië veroorzaakt wereldwijd te korten. In Europa en de VS is de aanvoer lager en stijgen de prijzen. Dat is ongunstig gezien de groeiende populariteit van het fruit. Centraal-Amerika is een belangrijk productiegebied voor de papaja's. Belize, Costa Rica, Guatemala en Mexico zijn enkele landen waar het fruit geteeld wordt. Ook in Ghana speelt de droogte de telers parten. India is een grote teler, maar levert vooral op de binnenlandse markt. relatieve nieuwkomers zijn Israël en Spanje. Zeker in het laatste land ziet de sector veel potentieel voor deze teelt.



Droogte desastreus voor Brazilië

Door de aanhoudende droogte, als gevolg van El Nino, worden tekorten verwacht in de aanvoer van papaja's uit Brazilië. Ook de grote teeltbedrijven rapporteren serieuze verliezen in productie. De drie belangrijkste oorzaken zijn de hitte, droogte en de start van de winter. Een bedrijf meldt een verlies tot 50% en veel kleinere maten dan gebruikelijk. Naast dat er te weinig regen viel voor de teelt, werden ook de reservoirs onvoldoende aangevuld.
Door deze ontwikkeling stijgen de prijzen voor de papaja op de binnenlandse markt. In sommige regio's zouden de prijzen drie keer hoger liggen dan normaal.

Belize verliest terrein

De teelt van Taining papaja's is de laatste jaren gedaald. tot een jaar of drie geleden was Belize de belangrijkste leverancier van deze papaja aan de VS. Met een koppositie in de wereldwijde papajateelt in de afgelopen dertig jaar, loopt het land ook tegen de eigen grenzen aan. Er is nog weinig land beschikbaar voor de papajateelt en de arbeidskosten zijn hoger dan in omliggende landen. Daardoor verliest het Centraal-Amerikaanse land terrein.

Guatemala grootste exporteur

Het land heeft geïnvesteerd in de papajateelt en is daarmee Belize voorbij gestreefd. Guatemala staat inmiddels te boek als de grootste exporteur van het fruit.

Grote aanvoer Mexico in zomermaanden

Mexico is een grote teler van de Maradol papaja. Naar verwachting piekt de aanvoer voor de VS in de zomermaanden. Dat valt echter samen met een dalende vraag op het noordelijke halfrond door de concurrentie van het zomerfruit.

Costa Rica investeert in niches

In vergelijking met andere landen in Centraal-Amerika is Costa Rica een kleine speler op de papajamarkt. Er wordt onder andere de Pococí variëteit geteeld, die geëxporteerd wordt naar Canada. dit ras is uniek voor Costa Rica, het zaad van het ras wordt door de landelijke universiteit en het Ministerie van Landbouw geleverd. Het ras is zoet en iets steviger dan de Maradol uit Mexico of Brazilië. Onder Canadese consumenten is dit ras erg populair. Het land exporteert vooral naar Canada en laat Europa links liggen. De transporttijd naar Europa is veel langer. Daarnaast is Canada een grote consument van de papaja, zeker onder de Latijns-Amerikaanse en Aziatische immigranten is het fruit populair. Het seizoen begint over twee tot drie maanden.

Er wordt geëxperimenteerd met een nieuw ras Candy. Een klein ras (400-500gram) en zoet. De resultaten zijn positief en deze papaja zou veel potentieel hebben. vanwege het kleine oppervlak van het land wordt er veel geïnvesteerd in niches en innovaties, legt een handelaar uit.

Grote producent India teelt vooral voor eigen markt

Met een marktaandeel van 38,6 procent (2008-2010) is India een grote producent van papaja, toch wordt slechts een klein deel geëxporteerd. Door de prijs op de wereldmarkt en de groeiende vraag op de binnenlandse markt kijken de handelaren in eerste instantie naar de binnenlandse markt. Dankzij de jonge bevolking en het stijgende inkomen biedt de binnenlandse markt veel potentieel. Vooral tussen oktober en maart piekt de vraag.

In de afgelopen drie tot vijf jaar is de productie met 50 procent gestegen, vertelt een handelaar. De uitdaging ligt buiten het seizoen, als de vraag daalt en de verwerkende industrie minder papaja's vragen. Dan staan de prijzen ook onder druk.

Lastig seizoen voor Ghana

Tussen april en augustus is het laagseizoen in de Ghanese papajateelt. De piek ligt tussen september en maart. Dit seizoen is erg droog en de volumes zijn klein, mede door gebrek aan irrigatiesystemen. Dit jaar is het extreem droog en liggen de temperaturen tussen de 39 en 40 graden Celsius. Vorig jaar was het seizoen beter, toen lag de temperatuur op 34 graden Celsius. Het grootste deel van de productie blijft in het Afrikaanse land, slechts vijf procent is bestemd voor export. Het is vooral de middenklasse en hoger die de papaja's kopen, het armere deel van de bevolking kan de papaja zelf
telen of in het wil zoeken.

Israël investeert in innovaties papajateelt

De papaja's werden decennia geleden door Israëlische reizigers of Thaise gastarbeiders meegenomen naar Israël. En hoewel de plant doorgaans een tropisch klimaat nodig heeft, ontdekten enkele telers dat de plant zich kon aanpassen aan de omstandigheden in Israël. Vandaag de dag is er een kleine teelt te vinden, vooral in kassen in de kustgebieden. De papaja's worden jaarrond geteeld.
Door de beperkte lokale aanvoer is de papajamarkt nauwelijks ontwikkeld. Daarnaast zien de groothandels weinig vraag. Daardoor liggen de prijzen rond de 4,40 euro per kilo.

Ondanks de lage binnenlandse vraag hebben telers kans gezien de export naar Europa op te pakken. Daarnaast investeert het land in de veredeling van nieuwe rassen die beter geschikt zijn voor het klimaat. Een voorbeeld daarvan is de Aurora, de eerste zaadloze papaja die de Fruit Logistica Innovation Award 2015 in de wacht sleepte. Deze papaja wordt vermarkt in onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Spaanse telers zien papaja als alternatief voor groenteteelt

Op de Canarische eilanden wordt al enige tijd papaja geteeld. Daarnaast investeert Anecoop in de afgelopen zes jaar om de teelt van de grond te krijgen. Telers in Andalusië zien de teelt van de papaja als een alternatief voor de groenteteelt. Dit seizoen verwacht Anecoop 1,5 miljoen kilo papaja's te oogsten verdeeld over de regio's Malaga, Granada (Motril), Almeria en Murcia (Mazarron). In de komende jaren wordt groei verwacht in de Spaanse papajateelt. De meest voorkomende rassen zijn Formosa en Intenzza. Vooral Almeria heeft een goede positie. De regio is eerder aan de markt dan andere regio's en volgens onderzoekers ook eerder dan Mexico, India, Brazilië en Colombia.

Noorwegen kiest voor ready-to-eat

Ook in Noorwegen wint de papaja terrein onder de consumenten. Het fruit wordt veel gebruikt in ontbijten en salades, maar is nog niet zo populair als zomerfruit. De Noorse consument geeft de voorkeur aan ready-to-eat papaja, net als voor mango's en avocado's.

Het grootste deel van de aanvoer komt uit Brazilië, daarnaast is er aanvoer uit Ecuador. Transport per schip is moeilijk. Het fruit rijpt vaak niet goed of arriveert met kwaliteitsproblemen die ook de smaak beïnvloeden. Daarnaast is het ook lastig gebleken om de papaja na te rijpen in Europese rijpcellen. Daarom is het grootste deel van de aanvoer gerijpt aan de boom en per vliegtuig.

Rusland: papaja's voor de rijken

De papaja is een relatieve nieuwkomer op de Russische markt en nog onbekend bij de gemiddelde consument. Een importeur vertelt dat er maar twee bedrijven zijn, van de 5.000, die het fruit invoeren. Thailand is een belangrijke leverancier van het fruit. Het zijn vooral hotels en restaurants die het fruit afnemen. Daarnaast heeft de papaja op de Russische markt concurrentie van het typisch Russische fruit als appelen, kersen en aardbeien. Het zijn dan ook vooral immigranten die de vraag naar de papaja laten stijgen. Daarnaast is de papaja geliefd onder rijke vrouwen die zonder moeite de portemonnee trekken voor een beetje luxe. Prijzen liggen rond de 400 roebels (6,15 dollar) per kilo, ter vergelijking een kilo appelen kost 50 roebel (0,77 dollar) per kilo.

Hoge prijzen in Frankrijk

De prijs voor papaja's ligt hoger dan twee maanden geleden. Toen lag de prijs rond de drie euro per kilo, nu is dat rond de vier euro per kilo. Oorzaak is de droogte in Brazilië. De vraag naar het tropische fruit is in de laatste jaren gestaag gestegen. De piek in consumptie ligt in het najaar, winter en voorjaar, als er geen concurrentie is van aardbeien, kersen en perziken. Wel is de papaja nog altijd een niche, die het vooral in de grote steden goed doet. Daar zijn het de immigranten die het fruit kennen waarop de markt drijft. Doordat het fruit onbekend is, is er weinig kennis onder consumenten. Daardoor zijn er minder ready-to-eat programma's dan voor bijvoorbeeld mango en avocado.

Tekorten in België

Hoewel de papaja doorgaans jaarrond beschikbaar is, zijn er momenteel te korten. Dat drijft de prijzen op. oorzaak ligt in de lagere aanvoer uit Brazilië, waar de gevolgen van El Nino merkbaar zijn. De tekorten ontstonden halverwege april en zullen naar verwachting aanhouden tot augustus. Een importeur vertelt vooral de rassen Formosa en Golden te importeren.

De vraag naar papaja's en ready-to-eat papaja's stijgt. Daardoor zitten de importeurs in een lastige situatie van een stijgende vraag en lage aanvoer. Import uit andere landen, zoals Jamaica, is mogelijk, maar ook die valt tegen. Daarnaast is er getest met import uit Ghana, maar die aanvoer was te onstabiel.

Papaja wint terrein in Nederland

Na de zuidelijke landen wordt de papaja ook steeds geliefder in Noordwest-Europa. De exoot lift mee op de trend van gezond eten. Ook wordt de papaja steeds vaker opgenomen in het standaard assortiment. Belangrijkste leverancier is Brazilië, maar de grootste afzetmarkten zijn buiten Europa te vinden. Vooral de VS en Japan zijn grote markten voor de exoot.

Het transport van het fruit vraagt veel aandacht vanwege de gevoeligheid van het product. Daarnaast kan de papaja slecht tegen regen. Extreme weersomstandigheden in Brazilië en Centraal-Amerika trekken dan ook vaak een wissel op de teelt. Waardoor de beschikbaarheid regelmatig in het gedrang komt.

Lage aanvoer in VS

De aanvoer van Golden papaja's uit Brazilië loopt terug. Met de toenemende vraag nemen andere variëteiten deze positie in de markt over. Een grote importeur vertelt dat zijn aanvoer van de Golden 70 procent gedaald is. Als gevolg zijn de prijzen hoog. Op 17 mei kostte een doos van 3,5 kilo (maat 9) tussen de 12 en 13 dollar in de havens van Zuid-Florida. De lage aanvoer houdt naar verwachting aan tot juli.
Taining papaja's zijn stabiel. Op 17 mei stonden de prijzen voor een 35-pound doos (maat 8) uit Guatemala tussen de 20 en 21 dollar. Het grootste deel van de aanvoer komt uit Guatemala en Belize.

Tijdens de zomermaanden geven de supermarkten er de voorkeur aan om zomerfruit te promoten in de winkels. De papaja is jaarrond beschikbaar, wat niet voor het lokale zomerfruit geldt. Ondanks deze dip, zit de consumptie in de lift. Latijns-Amerikaanse immigranten, die bekend zijn met het fruit, zijn nog altijd de grootste groep consumenten.

Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staat kiwi centraal.