Greenpeace checkt Oostenrijkse supermarkten
"Gewasbeschermingsmiddelen horen niet op de akkers en al helemaal niet op onze borden", benadrukt Nunu Kaller, consumentenwoordvoerder van Greenpeace in Oostenrijk. "Sommige supermarktketens hebben zich een productie met duidelijk minder gewasbeschermingsmiddelen ten doel gesteld en dat merkt men ook aan de marktcheck-resultaten." De Rewe Group, met Merkur als testwinnaar (beoordeling 'zeer goed'), blonk uit door een omvangrijk reductieprogramma in Oostenrijk omtrent gewasbescherming. Met een respectabele afstand volgt Hofer, die sterk punten scoorde op het gebied van bijenbescherming. Greenpeace moest bij de marktcheck echter ook talrijke slechte beoordeling geven. Vooral Spar, Lidl (beide 'voldoende'), MPreis en Unimarkt (beide 'onvoldoende') moeten zich meer bezighouden met het thema gewasbeschermingsmiddelen. De best mogelijke beoordeling 'uitstekend' werd aan geen enkele supermarkt toegekend.
Bij de test werd er gekeken naar tien verschillende criteria, waaronder de reductie van gewasbeschermingsmiddelen op de akkers, eigen onderzoeken naar resten van gewasbeschermingsmiddelen, het aandeel aan biologische producten en maatregelen ter bescherming van bijen. Ook werd er beoordeeld of er concrete verbeteringsplannen voor de toekomst bestaan.
Foto: De uitkomst: terwijl de supermarkten van de Rewe Group bovenaan in de ranglijst eindigen, moeten andere levensmiddelketens duidelijk beter hun best doen de inzet van gewasbeschermingsmiddelen te reduceren. Bron: Greenpeace
Rewe, Hofer, Spar en Lidl laten bij elkaar jaarlijks meerdere duizenden gewasbeschermingsmiddelanalyses uitvoeren. "Analyses alleen zijn echter niet voldoende", legt Nunu Kaller uit. "De handel moet samen met de landbouwsector de daadwerkelijk inzet van gewasbeschermingsmiddelen op de akkers reduceren. Of het middel later in het product aantoonbaar is of niet, is hierbij bijzaak." Daarvoor is een omvangrijk gewasbeschermingsmiddelenprogramma nodig dat door externe, onafhankelijke deskundigenteams ondersteund worden. Hierbij zijn vooral pakketten aan maatregelen die tot een reductie van gewasbeschermingsmiddelen leiden, zowel in de producten alsook op de akkers, van doorslaggevende betekenis. Greenpeace vraagt daarbij van de supermarkten een nauwe, constructieve samenwerking met de landbouwsector en erkende onderzoeksinstellingen.