Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Autogrill deelt consument in in zes groepen

"Vraag naar lokale voeding zet druk op supply chain"

Tholen - Autogrill is één van de grootste foodservicebedrijven wereldwijd en is actief in 30 landen. De organisatie heeft meer dan 4500 winkels op vliegvelden, treinstations en langs snelwegen. De omzet in 2013 lag op bijna vier miljard euro. Het foodservicebedrijf werkt met meer dan 250 merken en richt zich dus op veel soorten consumenten. Stephano Teatini van Autogrill Europe vertelde over de segmentatie van het bedrijf tijdens de Tomato Conference in Antwerpen. "Wij vroegen ons af hoe we zo goed mogelijk in kunnen spelen op de wensen van onze 900 miljoen klanten. Om dit op de juiste manier te doen hebben we de consumenten ingedeeld in zes groepen."

Zes doelgroepen

Autogrill ging bij de segmentatie uit van de basisnoden van de verschillende consumenten. "Al deze groepen zijn op zoek naar iets anders."

Welke tomaat?
"De happy-go-lucky consument is bijvoorbeeld op zoek naar entertainment en fun. De nail biter wil iets efficiënts, iets standaards. De Life enricher is op zoek naar beleving en urban dandy wil graag 'premium' en elite. Door onze consumenten te kennen en weten wat ze willen is het makkelijker om hier op in te spelen. Als het gaat om tomaten wil de 'nail biter' een normale ronde rode tomaat. De urban dandy daarentegen is meer tevreden met een speciale smaaktomaat met een mooie vorm en luxe verpakking."



Foodservice in Nederland en België
Als het gaat om foodservice zijn er nog aardig wat verschillen tussen Nederland en België", vervolgde Teatini. In België wordt gemiddeld meer uitgegeven aan eten en drinken. In fullservice restaurants geeft een Belg jaarlijks bijna het dubbele uit van wat een Nederlander betaalt: 499 euro tegenover 254 euro. Opvallend is dat de gemiddelde besteding in een fullservice restaurant niet veel verschilt tussen beide landen, maar de Belgen gaan gewoon vaker op restaurant. Het aantal 'outlets' zoals hotels, restaurants en cafés ligt in België ook een stuk hoger dan in Nederland. In België zijn dat er ruim 54.000 en in Nederland ruim 30.000.

Foodtrends
Autogrill houdt zich bezig met verschillende trends. "Een voorbeeld is het sriracha-effect. Dit houdt in dat lokale en niet lokale producten of smaken worden gemixt. Zo kan een 'normale' sandwich een etnisch effect krijgen door de toevoeging van sriracha saus. Een andere trend is 'Trash to treasure'. Van producten of onderdelen die normaal worden weggegooid, een nieuw product maken. Duurzaam dus." Hij vervolgt: "Tegenwoordig zijn gegrilde producten ook populair. Daarnaast gaan consumenten voor non-GMO." Stefano noemde nog meer ontwikkelingen waaronder het moderniseren van de leveringsketen. "Het feit dat steeds meer consumenten lokaal voedsel willen, zet een enorme druk op de supply chain. Hoe gaan we onze logistiek aanpassen op de lokale behoeftes?" Hij ziet ook een 'refresh' van fastfood. "Iedereen ziet fastfood als snelle vette hap, maar dat gaat veranderen. Er komt meer 'premium' fastfood. Daarnaast komt er een 'delivery revolution' waarbij er steeds meer aan huis wordt bezorgd."

www.autogrill.com