Op weg naar de volwassenheid
De China-strategie van Zespri is in een nieuwe fase beland, richting de volwassenheid. De groei moet gerealiseerd worden met vijf nieuwe verkoopkantoren. In de laatste drie jaar is het aantal personeelsleden gestegen van 25 naar 90. Er wordt nauw samengewerkt met lokale partners om de kiwi's te verhandelen. De strategie voor China is gewijzigd en is nu vergelijkbaar met de langetermijnstrategie voor Japanse en Europese markten. Dit is ook een belangrijk teken dat de Chinese markt volwassen aan het worden is. Zespri kiwi's zijn al zo'n tien jaar verkrijgbaar in China.
Zespri is nog steeds bezig met een onderzoek om haar kiwi's in China te telen. Zo willen ze jaarrond kunnen leveren in dit land. Normaal gezien leveren ze kiwi's uit het Noordelijk Halfrond als er geen productie is in Nieuw-Zeeland. Jager: "We zijn enthousiast over de mogelijkheden van samenwerkingen met Chinese telers."
SunGold
De focus op de teelt van SunGold werpt ondertussen haar vruchten af. In alle markten is een goede vraag naar de Gold. Het is een recordseizoen, Zespri heeft een aanzienlijke toename in de volumes. De oogst wordt dit seizoen geraamd op 30 miljoen dozen. Er is nu nog een licentie goedgekeurd waarbij er nog eens 400 hectare Gold bij komt.
De wereldmarkt voor kiwi's wordt gedomineerd door groene rassen. SunGold biedt nieuwe mogelijkheden voor de consument met een andere smaak en goede gezondheidsvoordelen. Naar verwachting komen de eerste SunGold eind april in Europa aan. De Zespri Green zal later zijn dit jaar.