Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
maar overaanbod ligt op de loer

Perspectief voor productie zachtfruit in kassen

De 'zachtfruitmarkt' groeit en bloeit. De consumptie van aardbeien stijgt de komende vijf jaar met ongeveer 2%. Voor blauwe bessen, frambozen en bramen wordt een groei van minimaal 7% per jaar verwacht. Vooral het verbruik van blauwe bessen zal fors toenemen, mede vanwege het gezonde imago bij de consument. Dat betekent volgens de Rabobank volop kansen voor ondernemers in de zachtfruitketen.



Nog meer groei
De markt zit in de lift, nog meer groei is mogelijk. Verbeteringen in beschikbaarheid, kwaliteit, betaalbaarheid en promotie van gezondheid, veelzijdigheid en gebruiksmomenten moeten de markt verder aanjagen. Partijen die waarde toevoegen voor hun partners in de keten krijgen dit waarschijnlijk het best voor elkaar.

Ongeveer tien semi-geïntegreerde partijen zullen in de toekomst de grote retail- en foodserviceketens in de EU beleveren. Deze zachtfruitspecialisten van de toekomst werken nauw samen met andere schakels in de keten.

Concurrentie uit het buitenland
Het aanbieden van een compleet zachtfruitpakket blijft lastig, want lokale productie moet gecombineerd worden met importstromen uit diverse productiegebieden binnen en buiten de EU. Voor lokale productie in Nederland blijft perspectief, ook in kassen, ondanks de productiegroei in goedkopere regio's in Oost- en Zuid-Europa. De concurrentie vanuit deze landen zal wel toenemen, vooral in de weken dat seizoenen overlappen.

Er wordt in opkomende teeltgebieden door verschillende partijen (telers, zachtfruitleveranciers en investeerders) geïnvesteerd in uitbreiding en verbetering van de productie. Voor bijna alle klimaten zijn goede rassen beschikbaar.

Kwaliteit is de sleutel
De lat komt voor alle spelers in de zachtfruitsector hoger te liggen. Telers in Nederland moeten zich nog meer met superieure productkwaliteit onderscheiden om de concurrentiedreiging te tackelen. Uitbreiding van productie dient voorzichtig en in overleg met ketenpartners te gebeuren, want overaanbod ligt op de loer. Dit geldt vooral bij aardbeien.

Het kiezen van de juiste rassen en de juiste route naar de consument wordt nog belangrijker. Rassen zullen in de toekomst vaker vervangen worden dan voorheen. Ook wordt duurzaamheid nog meer een voorwaarde om te mogen produceren.De kans op ziektes en plagen blijft reëel, terwijl het gewasbeschermingsmiddelenpakket verder wordt ingeperkt.

Nieuwkomers
De snel groeiende zachtfruitmarkt trekt ook nieuwkomers aan. Maar gelukszoekers zullen alleen duurzaam succes boeken als ze samen met de juiste ketenpartners een plan voor de lange termijn hebben. Alleen grote partijen die samenwerken met kundige, efficiënte telers en de beste veredelaars en vermeerderaars behoren uiteindelijk tot de winnaars in deze sector. Want de prijs zal niet de onderscheidende factor zijn, de kwaliteit (smaak, textuur) en beschikbaarheid wel.

Lees het volledige rapport van de Rabobank.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum: