Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Sterke Indiase en Russische vraag naar Chinese Fuji
Concurrentie op Chinese appelmarkt goed voor export
"Vorig jaar zijn we opnieuw begonnen met onze appelexport naar India. India is een relatief nieuwe markt voor de Chinese appelexport en minder stabiel dan andere, meer bekende exportmarkten. Onze export naar India kwam in een stroomversnelling toen de prijzen op de binnenlandse markt naar beneden tuimelden. We zijn begonnen met de export in 2003, maar in de afgelopen drie jaar stond de export op een laagpitje. Tot dit seizoen. We verkopen momenteel ongeveer 70% van onze oogst op de binnenlandse Chinese markt en 30% internationaal", stelt Miss Joey Lee van Qing Xin Manor.
Sterke binnenlandse concurrentie verhoogt export
"Onze primaire exportras is de Fuji. Eerder dit seizoen lagen de binnenlandse Fuji-prijzen laag. Veel kleinere telers verkochten hun appelen rechtstreeks aan de markt. Er was geen controle en een meedogenloze prijsconcurrentie. Dit gaf een impuls aan ons exportprogramma."
Alternatieve exportmarkten
"In eerdere seizoenen exporteerden we naar Thailand en Indonesië. Thailand is nog steeds een sterke exportmarkt. Indonesië staat echter niet open voor Chinese producten. Belangrijke opkomende markten zijn Rusland en Kazachstan. Beide landen missen de binnenlandse vers fruitproductie en de prijzen liggen hoger dan die van andere exportbestemmingen. De Hua Niu, een Chinees rood appelras, is populair op de Thaise markt."
"Op dit moment verkopen we ons gehele Hua Niu-productie. We hebben nog steeds Fuji's in voorraad. We exporteren de appelen ook naar Rusland, want de lokale vraag naar de Hua Niu is beperkt. Populairder op de Chinese markt zijn de Fuji en de Royal Gala."
Online branding en E-commerce
"We hebben een onlinewinkel op Taobao en Alibaba. Beide winkels richten zich op de binnenlandse markt. We introduceren ook een winkel op Alibaba die zich hoofdzakelijk richt op de exportmarkt. Daarnaast wordt ook ons eigen merk ontwikkeld. Dit zal ons helpen om onze online aanwezigheid verder te versterken. We krijgen onze appelen momenteel van verschillende telers. In de toekomst zullen we investeren in onze eigen productie en samen met ons eigen merk zullen we de oogst tegen betere prijzen kunnen afzetten en beschermen tegen extreme prijsschommelingen."