Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Nederlandse leraar brengt witlof naar Canada
De Nederlandse expat Ria van Eekelen immigreerde in 1978 naar Canada. Daar raakte ze gefrustreerd met de staat van geïmporteerde witlof. Deze was van lage kwaliteit en erg duur.
Daarop besloot de voormalige docente uit het Noord-Hollandse Middenmeer het heft in eigen hand te nemen. In 1979 begon Ria met de teelt van witlof op 1 hectare. Toen dit succesvol bleek, werd door Van Eekelen Enterprises in 1981 land gekocht in Abbotsford te British Columbia. Sindsdien groeide Ria's bedrijf uit tot de grootste witlofteler in West-Canada.
Het bedrijf is in staat om het hele jaar door witlof te leveren, door gebruik te maken van verschillende variëteiten.
Het merendeel van de Canadese consumenten gebruikt rauwe witlof als voorgerecht en bij salades. Tenzij de consument opgegroeid is met gekookte witlof, wordt de groente in Noord-Amerika zelden warm gegeten. Marinus van Eekelen zegt dat er promotie wordt gedaan door middel van demonstraties in winkels, waar de witlof rauw wordt geserveerd als blad met wat garnering erop.
Er is echter nog steeds ruimte voor groei in de markt. Van Eekelen Enterprises is qua productie nog steeds beperkt door de vraag. De gemiddelde witlofconsumptie in Noord-Amerika ligt op 4 bladen per jaar. In vergelijking wordt jaarlijks in Nederland 4 kg per jaar geconsumeerd, in België 6 kg per jaar en wordt het meeste witlof gegeten in Frankrijk met 7 kg per jaar.
Van Eekelen heeft een website opgezet rondom de merknaam B.C. Belgian Endive. Op www.endive.ca wordt de consument alles geleerd over witlof: hoe deze moet worden bewaard en hoe hij op de beste manier kan worden gebruikt. Het bedrijf heeft zelfs chefkok Ned Bell ingeschakeld om kookvideo's te maken. Via de site kunnen consumenten zich opgeven voor de 'I love endive'-nieuwsbrief en kunnen ze reacties geven op video's, recepten recenseren en de evenementenagenda lezen.
B.C. Belgian Endives liggen in de schappen bij onder andere de ketens IGA, Safeway, Real Canadian Superstore, Save-On Foods, Pricesmart, Thrifty's Foods en Choices Markets. Ook worden kleine hoeveelheden naar de VS gestuurd.