Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Schockaert, Colruyt:

"In hoogseizoen tot 18 soorten tomaten in het schap"

Tholen - Als het gaat om aardappelen, groenten en fruit vindt Colruyt Group het belangrijk dat er dagelijks verse aanvoer is. Dit vertelde Jan Schockaert, afdelingschef fruit en groenten bij Colruyt, tijdens de Tomato Conference in Antwerpen half april. Hij gaf aan dat tomaten een belangrijke groente is binnen het totale AGF-assortiment.

Hoogseizoen 18 rassen

"Het volume tomaten binnen het AGF-assortiment is goed voor 3,13%", gaf Jan aan. "Binnen groenten is dat zelfs bijna 5%. Als het gaat om de omzet is het aandeel van tomaten binnen de groenten goed voor 13,02%." Ten opzichte van de jaren 80 is het assortiment tomaten bij Colruyt een stuk breder geworden. "In 1990 hadden we gemiddeld 7 referenties en dat zijn er nu gemiddeld 13. In het hoogseizoen kan dit zelfs oplopen tot 18. De diversiteit in het schap is sterk gestegen, maar de laatste vijf jaar is dat vrij stabiel. Het volumes kleinere tomaten is in de afgelopen jaren gestegen ten opzichte van grotere tomaten. De verhouding grote/kleine tomaten is momenteel ongeveer 75/25. Qua omzet is het opvallend dat dit in verhouding 50/50 is, dus de kleinere brengen meer op."



Samenwerken voor marktgericht aanbod
De Belgische productie heeft een voorkeur in onze schappen", aldus Jan. "Qua ontwikkelingen stel ik vast dat er steeds meer wordt geïnnoveerd op vlak van smaak. Daarnaast wordt de prijs minder belangrijk voor de consument. Men wil betalen voor meerwaarde. In de toekomst verwacht ik nog meer aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en smaak. De nadruk zal liggen op genieten. Hierbij nodig ik ook partijen uit om samen te werken voor een marktgericht aanbod."


Jan Schockaert.

Kijk uit voor oververzadiging

Jan Schockaert maakte ook nog een aparte opmerking over belichte teelt. "Telers moeten wel uitkijken dat dit niet te snel gaat en te veel wordt. De markt moet niet oververzadigd raken."

Voor meer informatie:
Jan Schockaert
Colruyt Group
Edingensesteenweg 196
1500 Halle - België
Telefoon: +32 2 363 55 45
www.colruytgroup.com/nl