Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Jose Luis Ginestar:
"Chinese knoflook beïnvloedt onze export"
Ook in Argentinië is El Niño van invloed op het knoflookseizoen. De provincie Mendoza, de belangrijkste knoflookproducent, werd zwaar getroffen door de stormen. Na zes jaar van droogte profiteert de regio San Juan van de regen waardoor de producenten in staat waren om de gewassen te regulariseren. "De regens bedorven in sommige gebieden de gewassen en de verwachting was dat de producten niet konden worden geëxporteerd. Het is nog onduidelijk wat er dit seizoen zal gebeuren, maar we hopen dat de komende oogst beter is. We zijn slechts aan het begin van het seizoen en controleren voortdurend op de kwaliteit van het product. Niemand weet of de weersomstandigheden zullen helpen of niet," stelt Jose Luis Ginestar, van Agricola Trinidad.
Argentinië begon begin maart zonder tegenslagen met de knoflookaanplant, zodat de oogst half november zal eindigen. Aangezien de binnenlandse knoflookmarkt niet zoveel knoflook consumeert als het land produceert, is de meeste knoflook bestemd voor de export. Brazilië blijft de belangrijkste markt en Europa is nog steeds de grootste consument van witte knoflook.
"We hebben geen directe concurrenten. De belangrijkste producerende landen produceren op het moment dat Argentinië niet produceert. De enige factor die ons kan beïnvloeden, is China's overproductie van de afgelopen jaren. Ook kunnen we niet concurreren met hun prijzen. Met de nieuwe regering denken we wel sterker te worden op de buitenlandse markten met betere prijzen," concludeert Ginestar.