Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Waitrose gaat naar China exporteren / Eerste "sociale" supermarkten in Italië en Portugal"

Metro lanceert buurtwinkels in China

Oz-Town opent winkel in Sjanghai
De Australische keten Oz-Town heeft een grote vestiging geopend in Sjanghai. De vestiging is onderdeel van een keten aan winkels dat het bedrijf in het komende jaar in China hoopt te openen in samenwerking met de Suning-retailketen. De Oz-Town vestiging biedt zijn Chinese klanten Australische producten, waaronder AGF. (insideretail.com.au)

Aldi onthult plannen voor uitbreiding in West-Australië
Aldi opent in juni zijn eerste vestigingen in West-Australië. Alle vier de winkels worden op dezelfde dag geopend op 8 juni. Later in het jaar worden nog eens 16 winkels geopend. Op de lange termijn wil Aldi een winkelnetwerk in bedrijf hebben van 70 winkels in dit deel van het Australische continent. Het nieuwe distributiecentrum van Aldi bevindt zich bij het Jandakot-vliegveld bij Perth en zal vanaf mei zijn eerste bestellingen ontvangen.

Aldi zorgt voor lagere prijzen in West-Australië

Volgens een analist gaat de aanwezigheid van Aldi in West-Australië zorgen voor lagere prijzen in de regio. Volgens Barry Urquhart hebben consumenten in West-Australië voor lange tijd teveel moeten betalen voor hun boodschappen. "Supermarktprijzen zijn hier hoger geweest. AGF geeft retailers een winstmarge van tussen de 150% en 300%," aldus Barry. (abc.net.au)

Alibaba gaat samenwerken met Nieuw-Zeeland
Alibaba Group gaat samenwerken met de New Zealand Trade and Enterprise, een overheidsorgaan in Nieuw-Zeeland voor de ontwikkeling van internationale handel. De twee partijen hebben een memorandum van overeenstemming getekend om de handel tussen China en Nieuw-Zeeland te verbeteren en om Nieuw-Zeelandse merken in China te stimuleren. Door de samenwerking tussen Alibaba en de NZTE kunnen Nieuw-Zeelandse ondernemingen gebruik maken van de platformen en kanalen van Alibaba. Dit wordt nu al gebruikt voor de verkoop van Nieuw-Zeelandse AGF. (streetinsider.com)

VS: Moody's geeft kredietrating aan Fresh Market
Moody's Investors Service heeft onlangs zijn eerste kredietrating gegeven aan The Fresh Market. The Fresh Market is recentelijk overgenomen door Apollo Global Management. (supermarketnews.com)

Lidl VK gaat twaalfde distributiecentrum openen
De Britse tak van Lidl heeft plannen bekendgemaakt om zijn twaalfde distributiecentrum te openen in East Devon. Het bedrijf heeft plannen ingediend voor een opslagplaats van 50.000 vierkante meter. (internationalsupermarketnews.com)

Australië: Fusie Target en Kmart leidt tot minder omzet
Een fusie tussen Kmart en Target zal volgens analisten ertoe leiden dat consumenten beide ketens verlaten. Dit zal de eigenaar van beide ketens, Wesfarmers, miljoenen kosten. De twee discountketens zijn in februari bij elkaar gebracht onder een nieuwe afdeling van Wesfarmers. Voormalig Kmart-directeur Guy Russo staat aan het roer van de afdeling. Wesfarmers zegt dat op deze manier in administratiekosten gesneden kan worden en dat Target-winkels gerenoveerd kunnen worden tot Kmart-vestigingen en omgekeerd. Analist David Errington van Bank of America is echter van mening dat dit problematisch zal zijn en dat Wesfarmers onderschat hoe loyaal Target-consumenten wel niet zijn. (smh.com.au)

Spar International wil 24 nieuwe vestigingen in Oman

SPAR International is van plan om 24 verkooppunten in Oman te openen als onderdeel van grote uitbreidingsplannen in het Midden-Oosten. Tobias Wasmuht, van SPAR International: "Dit jaar zijn we van plan 14 winkels te openen. Met het einde van 2017 hebben we 24 vestigingen verspreid over Oman." (arabianbusiness.com)

Waitrose verkoopt Britse producten aan China
Waitrose gaat naar China exporteren, nu er sprake is van een overeenkomst om online producten te verkopen. Waitrose beweert dat deze online verkoop in de komende 3 tot 5 jaar uit kan groeien tot zijn grootste internationale onderneming. Aanvankelijk zal Waitrose 30 verschillende producten aanbieden, zoals AGF, koekjes, thee, koffie, ontbijtgranen en noten. Ook zal er in het assortiment producten worden opgenomen zoals gezondheids- en babyproducten. Na de lancering zullen meerdere productlijnen worden opgenomen in het assortiment. (farminguk.com)

Metro lanceert buurtwinkels in China

Metro Cash & Carry China heeft bekend gemaakt dat het zijn franchise-zaken uit wil breiden door zijn buurtwinkelmerk MyMart dit jaar in China te introduceren. Metro wil in dit jaar twee MyMart-vestigingen openen in Sjanghai. Verspreid over andere steden in China zullen daarna andere vestigingen worden geopend. Jeroen de Groot van Metro China zei: "De buurtwinkelsector in China is erg aantrekkelijk maar staat nog steeds in de kinderschoenen. We willen onze franchiseondernemingen uitbreiden door te zoeken naar betrouwbare en ervaren partners in zowel Sjanghai als andere steden." (igd.com)

Eerste "sociale" supermarkten geopend in Italië en Portugal
Zogeheten "sociale" of "solidariteits"-supermarkten hebben hun debuut gemaakt in Italië en Portugal. De winkels zijn gericht op minder vermogende consumenten. Aanschaf gebeurt door middel van een puntensysteem dat gekoppeld is aan een lidmaatschap. Het aanbod wordt geleverd door overheidsinstanties en donaties van particulieren en bedrijven. (esmmagazine.com)
Publicatiedatum: