Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ferry en Ron van der Leek, E.F.P. International:

"We zoeken meer spreiding, maar altijd in niche-markten"

Tholen - E.F.P. International heeft net een verhuizing achter de rug op het ABC-Westland-terrein. Hoewel het nieuwe pand slechts enkele tientallen meters gevestigd is van het vorige, is de beschikbare ruimte een stuk groter geworden. "We waren uit ons jasje gegroeid en huurden overal cellen bij, dus dat was geen ideale situatie. Hier kunnen we voor de komende jaren weer vooruit", vertelt directeur Ron van der Leek. Helemaal nieuw is het pand niet, want de exporteur was acht jaar geleden ook al in het huidige pand gevestigd.
 
Marktspreiding
Ron staat inmiddels twintig jaar aan het roer van E.F.P. International. Van oudsher is het bedrijf sterk gericht op de export van groenten en fruit naar onder meer het Midden-Oosten, Engeland en Ierland. Sinds een aantal jaren zoekt het bedrijf nadrukkelijk naar meer spreiding van de markten. "We waren te afhankelijk van twee bestemmingen. Dit maakt je kwetsbaar als er in IJsland een vulkaan op uitbarsten staat of als er een EHEC-crisis uitbreekt waardoor een markt geen product meer afneemt", verklaart de directeur.


Ferry en Ron van der Leek

Dat de strategie zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit de groei die E.F.P. jaarlijks realiseert. Inmiddels werken er 24 mensen voor het bedrijf vanuit de hoofdvestiging in Poeldijk en de nevenvestigingen in het Groningse Musselkanaal - voor de Duitse en Scandinavische markt - en het Franse Perpignan waar vandaan ook veel Spaans product naar het Midden-Oosten wordt geëxporteerd. "Hierdoor zijn we ook beter in staat om de lokale, Franse markt te bedienen", vertelt zoon Ferry van der Leek.

Strategische keuze
Ook maakte de exporteur de strategische keuze om de export naar de Britse groothandelsmarkten stop te zetten. "Wij zoeken ons onderscheid in de niche-markten. Meer dan de helft van onze handel bestaat uit luchtvracht en veelal zijn dit mix-pallets. Wij zijn geen dozenschuivers en zoeken dan ook juist niet de markten op, waar iedereen zich op richt", vertelt Ferry. "Zo beleveren we geen enkele Europese supermarkt. In het Midden-Oosten hebben we wel supermarktklanten, maar die nemen ook geen volle auto's paprika's of tomaten af."

In het Midden-Oosten is het bedrijf al jarenlang actief. "Wij behoorden tot de eerste exporteurs naar het Midden-Oosten. Jarenlang waren we er met vier Nederlandse exporteurs op actief, maar je ziet de concurrentie de laatste jaren fors toenemen. Door de Russische boycot gaan exporteurs ook op zoek naar nieuwe markten. Wij kunnen ons gelukkig goed onderscheiden doordat we de markt goed kennen en de relaties die we er al jarenlang hebben", vertelt Ron, die zeker vijf keer per jaar bij zijn klanten in het Midden-Oosten op bezoek gaat.

Lokale producties
Met de Nederlandse tomaten, paprika's en sla weet de bevolking in het Midden-Oosten goed weg, maar ook de lokale producties in het Midden-Oosten nemen fors toe. "Men heeft gratis zon en veel kassenbouwers uit Nederland leveren grote projecten af in het Midden-Oosten. Waar enkele jaren geleden de tomaten nog hoofdzakelijk in de grond werden geteeld, is dat inmiddels grotendeels ingewisseld voor high-tech kassenteelt. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij van toegevoegde waarde blijven, vooral door het totaalassortiment dat wij kunnen leveren. Ook profiteren we van het toenemende toerisme in het Midden-Oosten. Veel mensen die naar Azië op vakantie gaan, pikken een paar dagen Dubai mee."



E.F.P. verwacht zelf geen rol te spelen in de lokale producties. "Ieder zijn specialisme, maar voor ons heeft het geen voordelen om zelf een rol te spelen in de productie. Wij betrekken onze producten direct van telers, maar ook van coöperaties en handelshuizen. Doordat we het hele assortiment leveren, nemen we nooit de volledige productie van een teler af", vertelt Ferry. "Dat hebben we ook voor op buitenlandse aanbieders die vaak erg groot zijn in één product. Daar zijn veel klanten te klein voor."

Een bestemming als China is eveneens nog niet aan de orde. "Daar mogen nu alleen peren en een beetje paprika's naar toe. Voor ons wordt het interessant als we alle producten mogen leveren. We hebben wel klanten in Singapore, Hongkong en Thailand", vertelt Ferry. Het bedrijf houdt de internationale handelspolitieke ontwikkelingen goed in de gaten. "Als een land als Iran opengaat, is er meteen een markt met 80 miljoen inwoners erbij. Maar de handel blijft onvoorspelbaar en elk jaar is weer anders."



Vader en zoon zien de toekomst van het bedrijf met vertrouwen tegemoet. "Je moet in onze sector veel doen om wat te verdienen en de marges zijn belachelijk laag, zeker gezien de risico's waarmee je te maken hebt. Maar in alle markten waar we actief zijn, realiseren we een gezonde groei. We hebben een ervaren team en dat we een familiebedrijf zijn is ook een kracht van E.F.P. Je weet wat je aan elkaar hebt en in de markten waar wij actief zijn wordt het ook gewaardeerd, omdat relaties er zo'n belangrijke rol spelen."

Voor meer informatie:
Ron / Ferry van der Leek
E.F.P. International
ABC Westland 451
2685 DE Poeldijk
Tel: 0174-540840
info@efpinternational.nl
www.efpinternational.nl

Foto's: Jan-Willem de Jongste