Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Lode Verkinderen, TLV: "Er komt geen uitstel"

Is België klaar voor de kilometerheffing?

Tholen - Is België klaar voor de kilometerheffing? "Dat zal pas echt zichtbaar zijn op 1 april", vertelt Lode Verkinderen, secretaris generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). Onlangs luidde de organisatie de alarmbel over de grote impact die deze heffing zal hebben op de transportprijzen. Het doorrekenen ervan is de enige optie om een faillissement te vermijden. De organisatie is druk bezig met de voorbereidingen. "We helpen onze leden met zaken om de nakende invoering voor te bereiden."

Geen uitstel
Transport en Logistiek Nederland (TLN) vroeg begin maart uitstel op de Belgische kilometerheffing omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat alle voorbereidingen voor een probleemloze invoering zijn afgerond. Uitstellen van de kilometerheffing zal volgens Lode niet gebeuren en dat om verschillende redenen. "Je kunt dit op twee pistes bekijken: van politiek juridische aard en van praktische aard. Als het gaat om politiek juridisch, dan zie ik dat de juridische totstandkoming en de politieke consensus die daarover is, al jarenlang vrij duidelijk vaststaat. Ik zie ook geen enkele reden dat ze dit gaan veranderen. Vlaanderen, Brussel en Wallonië hebben alle drie inkomsten uit de kilometerheffing per 1 april begroot. Als ze de kilometerheffing zouden uitstellen, slaat dat niet alleen een stevig gat in de begroting, maar leiden ze ook enorm politiek gezichtsverlies in de drie parlementen. Bovendien zit de start van de kilometerheffing volledig verankerd in de wetgeving, dus dat kan alleen worden uitgesteld met wetgeving. Alleen het maken van wetgeving, dringende wetgeving, duurt al enkele maanden. Ik zie niet gebeuren dat er nu een noodwetgeving zou worden gemaakt die tijdig klaar zal zijn. Daar is het eigenlijk al te laat voor."

Kinderziektes
Ook als hij kijkt naar het praktische vlak zijn er volgens hem geen enorm grote redenen waarom België er niet klaar voor is. "We hebben in België zeker wat zaken ontdekt waarbij we ook kinderziektes hebben gedetecteerd. TLV is blij dat ze haar leden hebben aangeraden om de obu's (on-board units) tijdig te installeren. Door te adviseren om alles op tijd te regelen, konden we zaken die niet juist waren van tevoren ontdekken. Satellic, de exploitant van het systeem, heeft de belofte gedaan om de kinderziektes stap voor stap op te lossen. Dit staat ook in de overeenkomst tussen de overheid en Satellic. Tot nu toe zijn de doelstellingen die zijn afgesproken nog gehaald, dus in die zin is België er klaar voor."



Gaan er bedrijven wegvallen?

In de afgelopen jaren zijn er in België flink wat transportbedrijven weggevallen, mede door de lage marges in de sector. Zouden er door invoering van de kilometerheffing nog meer volgen? "Voor een aantal vervoerders kan de heffing inderdaad de noodklok inluiden", aldus Lode. "Ik wil niet negatief overkomen, maar het zal niet over enkele luttele procenten gaan. Een transportondernemer die niet alle kosten doorberekent, is sowieso al ten dode opgeschreven."

Extra kosten
De kosten voor een gemiddelde Belgische wegvervoerder gaan vanaf 1 april gemiddeld 8% omhoog. TLV heeft de kosten laten berekenen voor de verschillende landen. "Toch is het voor ieder bedrijf weer anders op ritniveau. Je hoeft geen wiskundig genie te zijn om te begrijpen dat een ritje van Maastricht tot Brugge een andere impact zal hebben op kostprijs dan een rit van Groningen naar Antwerpen. De 8% geldt met name voor nationaal vervoer."

Alternatieven?

Zullen vervoerders uit andere landen België nu gaan vermijden of andere routes of opties overwegen? "Het verschilt natuurlijk per sector en welke producten er worden vervoerd. Ik verwacht een impact op specifieke goederenstromen waarvan het aandeel van de transportprijs in de totaalprijs aanzienlijk is. Dan kiest men eerder voor een alternatief als die aanwezig is. Een voorbeeld is de problematiek van het verkeer richting Duitsland, waar de Belgische havens een concurrentie hebben met Nederlandse havens. Bij het moment van havenkeuze zal men zeker ook kijken naar de kilometerheffing en Nederland heeft dit niet. Natuurlijk weten rederijen al langer dan vandaag dat de kilometerheffing eraan komt. Er hebben zich zelfs al fusies voorgedaan. De vraag is: is het element van de kilometerheffing doorslaggevend voor de havenkeuze? Feit is dat het de aantrekkelijkheid van Antwerpen niet ten goede komt. Daarbij: als de toegevoegde waarde op de vervoerde goederen klein is, spelen de kosten per kilometer meer mee."

Voor meer informatie:
Lode Verkinderen
Transport en Logistiek Vlaanderen
Land van Rodelaan 20
B-9050 Gentbrugge
T +32 (0)9 210 82 10
F +32 (0)9 232 22 79
lode@tlv.be
www.tlv.be