Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IJslandse markt kent geen seizoenen

Het is een land van scherpe contrasten: van vuur en ijs, van middernachtzon en noorderlicht. IJsland telt ruim 329.000 inwoners en drie grote importeurs van groenten en fruit. Bananar is de grootste van de drie. En hoewel het land dunbevolkt is, stellen de IJslanders hoge eisen aan de producten die op hun bord belanden. Bardur Nielsson en Kjartan Már Fridsteinsson vertellen over de IJslanders en de markt op het afgelegen eiland.

De IJslandse importonderneming wordt in 1955 opgericht. Dan is het bedrijf, zoals de naam al doet vermoeden, gespecialiseerd in de import van bananen. In de loop van de jaren is het assortiment fors uitgebreid tot een totaalpakket groenten en fruit. De IJslanders hebben relaties over de hele wereld voor de import van de producten. Onder andere bedrijven uit China, Nederland, Spanje, Frankrijk, Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Brazilië en Zuid-Afrika staan op de lijst leveranciers.



Veeleisende IJslanders
"IJslanders zijn veeleisende consumenten," vertelt Bardur. "IJslanders hebben veel aandacht voor gezondheid en de vraag waar producten vandaan komen. De vraag kent vrijwel geen seizoenswisseling. Asperges uit Peru zijn bijvoorbeeld het hele jaar in trek. Alleen voor clementines stopt de vraag na de kerstdagen." Het noordelijke eiland heeft enkele roerige jaren achter de rug, wat begon met het Icesave debacle in 2008. Die zware jaren heeft IJsland achter zich gelaten. De munt klimt op in waarde, de economie groeit en de werkloosheid staat met 2 procent uitzonderlijk laag. Daar bovenop groeit het toerisme met zo'n 25 procent per jaar.

Restaurants, hotels en de retail zijn dan ook de belangrijkste klanten van Bananar. "Door een focus op gezond eten en het groeiende toerisme gaat het goed," vertelt Kjartan. "We vergroten ons volume jaarlijks met tien procent. De munt is sterk, de prijzen goed en de salarissen zitten in de lift."



Binnenlandse teelt
Onlangs verhuisde Bananar naar een nieuwe locatie in de hoofdstad Reykjavik. Na bijna veertig jaar op dezelfde locatie werd het tijd voor een nieuw pand. "We hebben nu zeven rijpkamers en koelruimtes in Reykjavik," legt Kjartan uit. Naast bananen is er een grote markt voor tomaten, komkommers, paprika, broccoli, bloemkool, witte kool, peen, aardappel, pastinaak en paddenstoelen.

En hoewel het eiland erg noordelijk ligt, de winters koud en donker zijn, worden lang niet alle producten geïmporteerd. "We prefereren de IJslandse producten omdat de smaak en kwaliteit beter zijn," vertelt Bardur. "Bijvoorbeeld komkommers hebben we al jaren niet meer geïmporteerd." Op zo'n 100 kilometer ten oosten van Reykjavik, vlak bij de toeristische hotspot Geysir liggen verschillende kassen waar de IJslanders dankzij geothermische warmte jaarrond groenten kunnen verbouwen in kassen. In de kassen worden onder andere tomaten en komkommers verbouwd. Daarnaast kent het eiland aardappelteelt.



Transporttijden
Aangezien het eiland ver naar het noorden ligt, zijn de transporttijden lang. De logistiek is dan ook een topprioriteit voor de importeur. Enkele producten, zoals bessen worden wel ingevlogen, maar het grootse deel arriveert per schip. "Met een schip duurt het transport naar IJsland vanaf Europa een week, dan moet het product bij ons in de opslag kunnen liggen en vervolgens nog vers in de supermarkten."

Knoflook en gember worden ingevoerd uit China. De producten zijn acht weken onderweg, maar daarmee nog altijd goedkoper dan de Europese producten. "De Noordelijke Zeeroute is nog niet open. Er worden wel tests gedaan, maar nog geen commerciële vaart. Voor ons zou het een voordeel zijn als deze zeeroute opengaat," sluit Kjartan af.

Meer informatie:
Bananar
Bardur Nielsson en Kjartan Már Fridsteinsson
+354 525 0100
kjartan@bananar.is
bardur@bananar.is