Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitsers kiezen voor aanleg tweede tunnelbuis Gotthard

De Zwitsers hebben op 28 februari 2016 met 57% voor en 43% tegen hun steun uitgesproken voor de bouw van een tweede tunnelbuis in de Gotthard tunnel. Met een opkomst van 62% was het de hoogste opkomst sinds 24 jaar. De bouw moet in 2020 beginnen en duurt 7 jaar. In 2027 wordt de oude tunnelbuis geheel gerenoveerd wat wegens achterstallig onderhoud ook nodig was. In 2030 is het gehele Gotthardtraject dan compleet gerenoveerd en beschikt over 2 tunnels. De nieuwe tunnel komt parallel aan de bestaande tunnel te liggen en is eveneens 17 km lang. De kosten voor bouw nieuwe en renovatie huidige tunnel bedragen CHF 3 miljard, grotendeels opgehoest door de Zwitserse tol (LSVA)

Helaas betekent het 4-sporig worden van de tunnel geen betere doorstroming voor het vrachtverkeer. Er mag telkens maar 1 spoor gebruikt worden. Immers de Zwitsers willen per definitie niet meer vrachtauto's door de tunnel. Dat is in de grondwet vastgelegd. Een tunnel wordt dus éénsporig voor het Noord-Zuid verkeer benut en de andere éénsporig voor het Zuid-Noord verkeer.

TLN vindt dit een gemiste kans, want met 57% neemt de Gotthard het grootste aandeel van al het Alpentransiterende verkeer in. Een betere doorstroming is noodzakelijk, zeker gezien de oplopende wachttijden tot soms vele uren.

Bron: TLN

Publicatiedatum: