Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Berry Alliance, het eerste non-profit ketenmodel

Berry Alliance is de eerste non-profit-onderneming, die gericht is op de ondersteuning van de levering van teeltbedrijven direct naar retailers. Het bedrijf ging op 8 februari van start.

Berry Alliance NFP is een nieuw leveringsketenmodel dat telers over de hele wereld in het Verenigd Koninkrijk gevestigde diensten aanbiedt op het gebied van administratie, verpakking en logistiek, zodat direct aan Britse retailers kan worden geleverd. Het non-profitmodel verminderd significant de kosten, waarvan sprake is bij traditionele commerciële tussenpersonen.

Grote retailers stappen over op directe levering van telers, maar telers missen vaak de Britse infrastructuur om efficiënt te leveren. Berry Alliance springt in dit gat. De dienstverlening is gericht op retailers met hoge volumeleveringseisen om het model het meest effectief te laten zijn.

Berry Alliance wordt geleid door Pascal Simian, voormalig aanschafdirecteur bij Wellpak met ruim 17 jaar aan ervaring. "Advies is een cruciaal onderdeel geweest in de ontwikkeling van Berry Alliance tot een robuust model dat beide eindes van de leveringsketen ondersteunt. Door te werken vanuit Britse opslag hebben we de grootste uitdaging voor de retailers opgelost, namelijk het vermogen om te reageren op de vraag van de consument naar een product dat tijd nodig heeft om geïmporteerd te worden."

Berry Alliance is een partnerbedrijf in een samenwerkingsverband dat bestaat uit Wellpak, Ackio en Elision. Anders dan retailers, die slechts een verkooppunt hebben voor fruit, heeft Berry Alliance meerdere opties die het kan gebruiken om aan product te komen en meerdere outlets waarvandaan een overschot kan worden verkocht. Het bedrijf neemt niet alleen de inspanning weg die nodig is om relaties met telers te onderhouden, maar verlicht ook de financiële schade die anders door de retailer ondervonden zou worden wegens veranderingen in de vraag van consumenten.

Anders dan een importeur is Berry Alliance een non-profit-organisatie die geen winst mag maken. Het leveringscontract staat tussen de teler en de retailer, waarbij Berry Alliance fungeert als contractmanager. Besparingen in de leveringsketen worden doorgegeven als verbeterde prijzen voor de retailer en een verbeterde omzet voor de teler. Het verloop van bestellingen en elke cent in de leveringsketen is voor beide partijen in elk stadium van het proces duidelijk te overzien. 

Berry Alliance is onderdeel van een gevestigd service-ecosysteem van onafhankelijke bedrijven die elkaar aanvullen. Hier zijn onder andere Wellpak, Ackio en Elision onderdeel van, die zich kunnen laten combineren tot een verenigde dienstverlening voor de retailer. Hiermee kan ondersteuning op het vlak van logistiek, verpakking, technologie en administratie geleverd worden in een gevestigde infrastructuur, waarmee telers direct toegang hebben tot de Britse AGF-markt. Door middel van een levensvatbare leveringsketen kunnen telers meer flexibel met hun prijzen zijn, zodat Berry Alliance in staat is om de kosten te beheren in lijn met de behoeftes van de retailer. 

"Na 18 maanden aan onderzoek en omzichtige consultaties met zowel retailers als telers hebben we een kosteneffectief model opgebouwd dat toegankelijk is voor beide eindes van de leveringsketen, waar we uitvoerige kennis van hebben. Door middel van Berry Alliance kunnen we de beste producten aan retailers leveren, voor de beste prijs," aldus Pascal. 

De Spaanse fruitteler José Antonio Martin van AgromartÍn is een van de eerste telers die gebruik maakt van de voordelen van Berry Alliance. "Berry Alliance zorgt voor een ontmoetingspunt tussen producenten en retailers door middel van mensen die zeer goede kennis hebben en ervaren zijn in de Britse AGF-markt en de infrastructuur daarvan. Het is ontworpen om een goede service te geven aan beide partijen. Het zorg ervoor dat telers de behoeftes van retailers uit de eerste hand zien en vice versa, met een duidelijke en transparante kostenstructuur en een flexibele leveringsketen om het meest verse fruit waar vraag naar is te leveren." aldus José.

Berry Alliance begon zijn eerste directe leveringsprogramma met een grote retailer in januari 2016.

Voor meer informatie, zie www.berryalliance.org.uk.

Publicatiedatum: