Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asda test 'misvormde agf' paketten

In reactie op de campagne door TV chef Jamie Oliver is Asda begonnen met de verkoop van 'wonky veg' dozen voor 4,50 euro in 128 winkels. De goedkope dozen zijn gevuld met oppervlakkig beschadigde of misvormde groenten, die meestal worden weggegooid en zijn deel van een bod door de keten om afval te verminderen onder hun winkels.

Asda beweert dat ze de eerste supermarkt zijn om deze stap te nemen in een poging om minder voedsel te verspillen. De 'wonky veg' dozen bevatten genoeg groenten van het seizoen en salade ingrediënten voor een gezin van vier personen voor een week.

Op dit moment blijft zo'n 15 procent van de aardappelen bij de teler omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen. Ze zijn ofwel te groot, te klein of beschadigd, samen met 15 procent van de pastinaken met rare vormen. Hetzelfde geldt voor de uien, waar 10 procent de verkeerde vorm of maat hebben en voor de wortelen waarbij 8 procent wordt afgekeurd.

Asda beweert dat 340 ton wortelen en 300 ton zoete aardappelen nu onze schappen bereikt die goed te eten zijn maar voorheen weggegooid zouden zijn. Asda heeft dit gedaan door de normen te evalueren voor oppervlakkig beschadigde groenten en fruit. "We blijven hieraan werken met onze telers om hen te garanderen dat zoveel mogelijk van hun producten worden verkocht door de specificaties aan te passen. Dit is het gouden ticket voor telers," zegt Harrison.

Men is in vijf winkels begonnen met deze proef met 'wonky' groenten en fruit – Grantham, Coventry, Dagenham, Bedminster (Bristol) and Wallington (Croydon) – in het begin van 2015 met Jamie Oliver als promotor van deze beweging. Consumenten onderzoek laat zien dat 65 procent van Asda klanten openstaan voor het idee van 'wonky' groente en dat 75 procent wordt getrokken door de lage prijs. Het startsein valt wanneer de prijzen van de boodschappen dalen door een prijzenoorlog onder de supermarkten.
Publicatiedatum: