Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Denemarken: Netto opent meer winkels | Giant Eagle geeft gratis fruit aan kinderen

Morrisons zegt dat leveranciers zich geen zorgen hoeven te maken

Tesco verhoogt lonen
Vanaf juli krijgen ongeveer 230.000 stafleden van Tesco een loonsverhoging van 3,1%. Tesco zal het minimumloon verhogen in navolging van soortgelijke besluiten door concurrenten om tegemoet te komen aan de eisen voor minimumloon die door de Britse overheid zijn opgesteld. (esmmagazine.com)

VS: Giant Eagle geeft gratis fruit aan kinderen
Winkelketen Giant Eagle heeft zijn Kids Cookie Card-programma veranderd in het Little Shopper Treat Card-programma. Ouders kunnen de kaart voor $1 (€0,89) aanschaffen voor kinderen onder 10 jaar, waarmee ze per winkelbezoek een gratis tractatie kunnen krijgen. De opties bevatten nu een stuk fruit van de versafdeling, een stuk kaas van de delicatessenhoek of een koekje van de bakkerij.(supermarketnews.com)

VS: Publix kondigt entree in Virginia aan
Publix Super Markets heeft plannen aangekondigd om in de staat Virginia actief te worden. Het bedrijf heeft leasecontracten getekend voor zijn eerste twee winkels in deze staat en zoekt in de omgeving actief verder naar meer groeimogelijkheden. Publix beheert momenteel 1.111 winkels in Florida, Georgia, Alabama, Tennessee, South-Carolina en North-Carolina, met een geschatte jaaromzet in 2015 van $32,3 miljard (€28,8 miljard). (supermarketnews.com)

Australië: Woolworths niet meer op nummer een
Woolworths heeft zijn positie verloren als het meest waardevolle merk van Australië. Na zeven jaar aan kop in de jaarlijst van Brand Finance, is deze plek overgenomen door Telstra. De marktwaarde van Woolworths kreeg een klap van 14% te verduren, en daalde naar AU$11 miljard (€7,06 miljard). (news.com.au)

VAE: Meer investering door LuLu

De voorzitter van het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde LuLu, Yusuf Ali, heeft aangegeven dat het bedrijf 1,1 miljard dirham (€267,3 miljoen) gaat investeren in de uitbreiding met 11 nieuwe winkels in 2016. Daarmee zal met het einde van het jaar het totaal aantal aan vestigingen van LuLu staan op 132. (igd.com)

Sainsbury's CEO roept op tot gelijkheid voor belastingen

CEO Mike Coupe is van mening dat er geen gelijkheid geldt wat betreft belastingen. Volgens hem is Sainsbury's de zesde grootste onderneming op het gebied van het betalen van belastingen, terwijl het slechts de tachtigste grootste onderneming van het Verenigd Koninkrijk is. "We zijn van mening dat we een onevenredig grote bijdrage leveren aan de belastingdienst," zei hij. Sainsbury's en andere grote supermarkten hebben hier eerder over geklaagd, maar Mike Coupe heeft nu aangegeven acties te willen ondernemen. (itv.com)

Ocado zoekt nog steeds buitenlandse partner
Hoewel Ocado voor het tweede jaar op rij winst heeft gedraaid, heeft het bedrijf nog steeds geen internationale partner gevonden. Onlangs meldde het bedrijf een bruto winst van £12 miljoen (€15,6 miljoen) over een omzet van £1,1 miljard (€1,4 miljard), maar desalniettemin daalde de aandelenkoers van Ocado wegens het uitblijven van de samenwerking met een buitenlandse retailer. Ocado hoopt een overeenkomst te sluiten die lijkt op de samenwerking met Morrisons, waarin de supermarktketen betaald gebruik maakt van Ocado's online technologie. (thetimes.co.uk)

Morrisons zegt dat leveranciers geen zorgen hoeven te maken
Morrisons heeft aangegeven dat het bedrijf niet zal vragen van zijn leveranciers om de kosten op te namen van de laatste prijsverlagingen. 1.072 versproducten van de keten zijn blijvend in prijs verlaagd in een zogeheten "Price Crunch"-campagne. Hiermee wordt gemiddeld 19% van de prijs gehaald, waarbij vooral sprake is van AGF. (fwi.co.uk)

Merken lopen niet gelijk op met retailers in digitale promotie
Als het aankomt op marketing, passen leveranciers en fabrikanten zich minder snel aan dan hun retailpartners wat betreft de mogelijkheden in digitale promotie. Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar Retail.
Klik hier om meer te lezen op supermarketnews.com.

Carrefour CEO over Frankrijk, winkels en opkomende markten

Carrefour's CEO Georges Plassat heeft een interview gegeven waarin hij praat over de Franse markt, het belang van winkels en Carrefour's positie in opkomende markten.
Klik hier om het artikel te lezen op igd.com.

Netto Marken-Discount: nieuw hoofd inkoop 
De discountketen Netto Marken-Discount heeft Oliver Gschwendtner (43) aangenomen als nieuw lid van het management team. Hij zal vanaf 1 mei 2016 verantwoordelijk zijn voor het inkoopbeleid van het bedrijf. Oliver Gschwendtner heeft internationale ervaring en heeft verschillende posities bekleed in supermarktmanagement.

Walmart Canada start "click and collect" in Toronto
Walmart Canada begint met zijn online "click and collect"-service in Toronto. De nieuwe dienst zal aanvankelijk in 12 winkels beschikbaar zijn. (igd.com)

Chili: Cencosud ziet omzet van $16 mld in 2016
Retailer Cencosud heeft in 2016 een omzet van $16 miljard (€14,3 miljard) en een bruto winstmarge van 7,2% tot 7,4%. Het bedrijf gaat $500 miljoen (€446 miljoen) investeren in 2016, wat 30% meer is dan in 2015. (Reuters)

Denemarken: Netto opent meer winkels

Netto, dat ongeveer 460 winkels in Denemarken beheert, is van plan om minstens 25 nieuwe vestigingen te openen in nieuwe en bestaande locaties. Een soortgelijk aantal winkels zal uitgebreid of gerenoveerd worden volgens de laatste plannen van de retailer. (business.financialpost.com)

Italië: Selex lanceert huismerkcampagne
De Italiaanse keten Gruppo Selex heeft een marketingcampagne gelanceerd die bedoeld is om het huismerk aan te prijzen. De focus van de campagne ligt zowel op de kernwaardes van de keten zelf als op producten in het huismerk-assortiment en hoe deze gebruikt kunnen worden. Het motto van de campagne is "Selex: Great choice". (igd.com)

Griekenland: Metro krijgt toestemming voor de overname van Veropoulos
De Griekse mededingingsautoriteit heeft zijn toestemming gegeven aan de supermarktketen Metro om Veropoulos over te nemen. Een overeenkomst tussen de twee partijen zal naar verwachting ondertekend worden met het einde van de maand. Door deze overname zal Metro een landelijke aanwezigheid verkrijgen met 180 extra winkels in de streek Attica en in 54 Griekse steden. Veropoulos zal 16 winkels behouden in Servië en Macedonië. (igd.com)

Denemarken: Coop en Dagrofa sluiten winkels
Coop in Denemarken is van plan om 20 winkels van zijn Fakta-discountketen te sluiten. Tegelijkertijd zal het bedrijf 150 vestigingen verspreid over het land moderniseren, waarbij naar schatting kosten gemoeid zijn van €40,2 miljoen. Dagrofa is ook van plan om een aantal van zijn discount-winkels te sluiten. Het bedrijf heeft aangegeven 11 KIWI-vestigingen te sluiten die niet winstgevend waren, terwijl het bedrijf ook 15 nieuwe winkels in dit jaar zal openen. Vier hiervan krijgen een nieuw concept. (igd.com)

Hoe Google en Instacart de supermarktsector overnemen van supermarkten

Klik hier om het artikel te lezen.


Duitsland: Kaufland versterkt kopen door middel van EMD
Klik hier om het artikel te lezen.


Consumenten negeren grote producenten voor niche-merken
Klik hier om het artikel te lezen.

 
Publicatiedatum: