Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Salvi van Fruitimprese

"Italië moet de plaats op de markt krijgen die het verdient"


Marco Salvi, directeur van Salvi-UNACOA en voorzitter van Fruitimprese, geeft een overzicht van de belangrijkste fruitcampagnes en macro-economische ontwikkelingen.

Kiwi's, peren en appelen: positieve verwachtingen voor tweede helft seizoen
Het Italiaanse kiwiseizoen van 2015/16 heeft zich hersteld na een zwak seizoen in 2014/15. "De volumes zijn in lijn met het areaal van 27.000 hectare. Telers kunnen eindelijk weer op volledige capaciteit draaien. Het seizoen begon wat lastig, omdat er nog fruit van het zuidelijk halfrond beschikbaar was in december. Inmiddels wordt het fruit naar verschillende bestemmingen over de hele wereld geëxporteerd."


Verwerking van kiwi's bij Salvi-UNACOA

Perenvolumes zullen aan de verwachting voldoen, behalve de Abate die begin september schade ondervond van hagel. "Er zijn nieuwe organisaties opgericht (Opera en Origine Group), dus we zijn beter georganiseerd."


Peren van het merk Salvi

Appelen doen het goed. De consumptie is hoog. "De sector is een van de meest levendige en dynamische van het moment. We hebben veel geïnvesteerd in innovatie op het gebied van rassen en dit betaalt zich uit. De prijsverschillen tussen normale en premium appelen zijn duidelijk. Andere sectoren kunnen hier een voorbeeld aan nemen."

De afzet van Salvi verloopt volgens plan. "Op dit moment verpakken we Pink Lady, een clubras dat ook in Italië enorm aan populariteit wint."


Verwerking van Pink Lady bij Salvi-UNACOA

De verwachtingen voor de tweede helft van het seizoen zijn goed dankzij de goede opslagfaciliteiten waarover Italië beschikt. De verkoopperiode wordt verlengd, zodat ook in tijden van lage beschikbaarheid uit andere productiegebieden appelen van hoge kwaliteit geleverd kunnen worden.

Macro-economie en Italië
Terwijl de EU met de VS en India onderhandelt over opening van de markt voor Europese appelen, wordt naar een oplossing voor het Russische embargo nog steeds gezocht. "De situatie kan verbeteren, maar timing is essentieel. Het is nu al bijna twee jaar geleden dat Rusland de markt afsloot. Consumenten zijn Italiaanse producten misschien al vergeten en hebben zich aangepast aan het nieuwe aanbod. We verwachtten meer informatie te krijgen over diplomatieke ontwikkelingen. Maar het lijkt er juist op dat de vooruitgang vertraagd is."

Over de opening van de Amerikaanse markt is Salvi voorzichtig: "De Verenigde Staten is een grote hardfruitproducent. Het land produceert 2,5 keer zoveel appelen als wij. Bovendien zijn ze beter in promotie van hun producten. Het is wellicht verstandiger ons meer te richten op landen die al hun appelen importeren."

Italië moet zijn rol op de internationale AGF-markt vergroten. "We moeten laten zien dat we de ruimte terug kunnen pakken, die anderen innamen vanwege onze inefficiëntie. We moeten werken aan ons imago, marktherkenning genereren en consumenten, die denken echte Italiaanse producten te eten, maar dat eigenlijk niet doen, hiervan overtuigen.

Voor meer informatie:

Unacoa SpA Consortile
Via Bologna, 714
44124 Ferrara - Italy
Tel.: (+39) 0532 785511
Fax: (+39) 0532 785512
Email: info@salvi.it
Web: www.salvi.it
Publicatiedatum: