Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dubbele groeicijfers voor online supermarkten

EasyJet-oprichter begint discount-supermarkt

Sainsbury's stemt in met voorwaarden voor overname Home Retail Group 
Sainsbury's heeft £1,3 miljard (€1,71 miljard) aangeboden om Home Retail Group over te nemen. nadat eerder deze maand bekend werd dat een eerder bod was afgewezen, bood Sainsbury's het equivalent van 161,3 punten per aandeel voor de retailer. Het bod is een premie van 63% bovenop de prijs van een aandeel in Home Retail Group. De overeenkomst is nog afhankelijk van de overname van de Homebase DIY-keten door Wesfarmers, die toegezegd heeft hier £340 miljoen (€448 miljoen) voor neer te leggen. (BBC)

Canada: Sobeys snijdt in prijzen AGF
Als onderdeel van zijn plannen om een gezond eetpatroon aan te moedigen, heeft Sobeys aangegeven de prijzen te verlagen van veel AGF-producten bij vestigingen van Sobeys en Safeway. De versafdeling zal ook wekelijkse aanbiedingen hebben op basis van kwaliteit en voorbereidingstips van tv-kok Jamie Oliver, samen met een garantie voor 100% tevredenheid. Jamie Oliver zal meedoen aan een promotiecampagne die de veranderingen voor de versafdeling benadrukt. "We weten dat de prijs van AGF belangrijk is voor veel Canadese consumenten en we willen helpen om westelijke Canadezen beter en voordeliger te laten eten," zei Dave Rodych van Safeway Canada. "We hopen dat de verbeterde AGF-ervaring bij onze winkels niet alleen onze consumenten zal helpen met het het verkrijgen van hun basisbehoefte, zoals sla en aardappelen, maar ook dat ze groenten en fruit ontdekken die ze nog niet eerder hebben geprobeerd." (supermarketnews.com)

VS: Peapod test online boodschappendienst samen met OV-netwerk

Online leveringsdienst Peapod en het metro-netwerk van Washington, Virginia en Maryland gaan samen werken voor een periode van zes maanden om een service te testen, waarin forenzen die gebruik maken van het openbaar vervoer hun bestellingen aan boodschappen op kunnen halen als ze het metro-station verlaten. (washingtonpost.com)

Easyjet-oprichter begint discount-supermarkt
Sir Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van easyjet, is begonnen met een eigen discountketen met de opening van zijn eerste vestiging onder het merk easyFoodstore. De winkel verkoopt alle artikelen, zoals spaghetti in blik of sardines voor slechts £0,25 (€0,33) gedurende februari. easyFoodstore heeft momenteel een assortiment van 76 producten, wat betekent dat een consument op dit moment alle aangeboden waren kan kopen voor minder dan £20 (€26,36). De producten worden geleverd door Euro Shopper, een merk dat wordt beheerd door een Nederlandse non-profit inkoopsamenwerking onder de naam AMS. AMS werkt ook ten bate van tien andere Europese retailers, zoals Kesko in Finland en Esselunga in Italië. (telegraph.co.uk)

Azië: Groei in de dubbele cijfers voor online supermarkten
Files en lange werktijden dwingen consumenten om hun boodschappen online te kopen, zo blijkt uit een onderzoek van online winkelplatform HappyFresh. HappyFresh voorspelt groei in de dubbele cijfers voor online supermarktsector in Azië in de komende jaren en verwacht dat de omzet met 2020 neer zal komen op US$19 miljard (€17,4 miljard). (themalaymailonline.com)

Aldi: geen aanpassingen nodig in Zuid- en West-Australië

De directeur van Aldi in Zuid-Australië, Viktor Jakupec, zegt dat er geen noodzaak is om het zakenmodel aan te passen voor de regio, waar de onafhankelijke retailketen Foodland bijna net zo groot is als Woolworths en Coles. 
Klik hier om het artikel te lezen op smh.co.au.
 
Choppies blijft uitbreiden in Zimbabwe
Het in Botswana gevestigde Choppies heeft plannen bekendgemaakt om met het einde van het eerste kwartaal in 2016 twee nieuwe supermarkten te openen in Bulawayo en Gokwe te Zimbabwe. Choppies werd actief in de Zimbabwaanse markt in 2013 en beheert er nu 29 vestigingen. Het doel is om met het einde van 2017 50 winkels te beheren in het land. De uitbreiding van Choppies in Zimbabwe is onderdeel van het doel om met eind 2017 verspreid over meerdere landen in totaal 200 vestigingen in bedrijf te hebben. (igd.com)

Mo Ibrahim neemt supermarktketen uit Mozambique over
Satya Capital, een investeringsfonds dat onder leiding staat van de Afrikaanse telecom-magnaat Mo Ibrahim, heeft ingestemd met de overname van de Extra-supermarktketen die onder beheer staat van ADC in Mozambique. Satya Capital doet dit in samenwerking met de Portugese keten Sonae. (zitamar.com)

China: Supermarktketen Lianhua verwacht verlies
De Chinese retailketen Lianhua Supermarket heeft zijn investeerders gewaarschuwd dat het bedrijf een netto verlies zal draaien. Dit verlies zal neerkomen op ergens tussen US$68 miljoen tot US$76 miljoen (€62,3 miljoen tot €69,6 miljoen) over heel 2015. (igd.com)

Nigeria: Shoprite ondersteunt lokale telers
Om zijn support van lokale telers, leveranciers en kleine ondernemingen te onderstrepen, heeft Shoprite aangekondigd dat 76% van het assortiment in zijn winkels afkomstig is van lokale bronnen. (igd.com)

India: "Georganiseerde supermarktsector heeft kans op Rs 3.4 lakh crore"

Supermarkten zijn goed voor ongeveer de helft van de retailconsumptie van India, maar is tegelijkertijd het minst georganiseerd. Volgens onderzoek zou de grootte van de markt voor georganiseerde spelers neerkomen op Rs 3.4 lakh crore (€45 miljard). "We schatten de grootte van de mogelijkheden voor georganiseerde supermarktketens (zowel on- als offline) op dit bedrag op basis van vereisten in grote stedelijke regio's (steden met meer dan 1 miljoen inwoners)," aldus het verslag van Kotak Institutional Equities. (economictimes.indiatimes.com)

Couche-Tard rondt overname Topaz af 
Couche-Tard heeft de overname afgerond van een van Ierland's grootste pompstation- en buurtwinkelketens, Topaz. De zaken zullen geleid worden door de voormalige CFO van Topaz, Niall Anderton, die hiermee Emmet O'Neil opvolgt die opstapte nadat de overname volbracht was. (igd.com)

Stijging in jaaromzet van 7% voor Majid Al Futtaim
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde keten Majid Al Futtaim (MAF) had in 2015 een omzetstijging van 7% tot US$6,0 miljard (€5,5 miljard). De bruto winst nam toe met slechts 2% tot US$326,7 miljoen (€299,2 miljoen), omdat de retailer uitbreidde naar nieuwe markten en zijn aanwezigheid toe liet nemen met zijn bestaande activiteiten. MAF gaf aan dat met het einde van het jaar er sprake was van meer dan 150 winkels onder het Carrefour-merk in 13 landen verspreid over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië. (igd.com)

Australië: Lidl wil nog steeds concurreren met Aldi
Lidl heeft naar verluid het nog steeds niet opgegeven om het op te nemen tegen Aldi in de Australische markt. Lidl praat met vastgoedbedrijven en distributeurs in Australië en heeft zijn oog op verscheidene locaties waar Woolworths van plan is om de lease-overeenkomst op te zeggen. (smartoffice.com.au)



 
Publicatiedatum: