Deze week zullen voor de eerste keer appelen uit Lleida, worden geëxporteerd naar India. De opening van de Indiase markt voor zowel Spaanse appelen als kaki vond slechts twee weken geleden plaats. Kaki zal tot het volgende seizoen moeten wachten, omdat het huidige seizoen al is geëindigd. Deze nieuwe handelsroute is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Afrucat, het ministerie van Landbouw, MINECO en FEPEX.
Hoewel India grote hoeveelheden appelen produceert en consumeert, heeft het land een opmerkelijk gebrek aan infrastructuur en een zwakke koelketen, wat India een sterke importeur maakt met veel waardering voor buitenlands fruit.
Met de opening van de Indiase markt richt de Spaanse appelsector zich definitief op de Indiase markt, Hong Kong en Singapore. Deze drie markten, de toegangspoorten tot de Aziatische markt, was het onderwerp van een studie uitgevoerd door Afrucat's Internationalisering Comité in 2014. De belangrijkste kenmerken van deze drie markten zijn hun grote populaties, een 'sterke' middenklasse met goede koopkracht en de waardering voor fruit, wat in India zelfs wordt beschouwd als een kostbaar geschenk bij feesten.
De Indiase appelimport loopt op tot ongeveer 200 miljoen kilo per jaar met China, de Verenigde Staten en Chili als haar belangrijkste leveranciers met respectievelijk 75, 59 en 47 miljoen kilo. Jarenlang waren grote Europese appeltelers ook aanwezig op deze markt door middel van bilaterale overeenkomsten, zij het met zeer kleine volumes. De ranglijst wordt aangevoerd door Italië, met ongeveer 4 miljoen kilo, Frankrijk met 2 miljoen, België met 1 miljoen en Polen met ongeveer 0,2 miljoen kilo.