Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
groenten- en fruitmarkt wordt gekenmerkt door aanzienlijke prijsconcurrentie

Europese AGF-markt is onderhevig aan verandering

De Fundación ExportAr (Argentinië) heeft een rapport gepubliceerd over de trends, de vraag, de concurrentie, eisen en distributiekanalen van de AGF-sector op de Europese markt. Volgens het rapport domineren supermarkten de groenten- en fruitmarkt die wordt gekenmerkt door een aanzienlijke prijsconcurrentie, maar waar de aanwezigheid van nicheproducten en bezorgdheid van de consumenten over duurzaamheid ook blijven groeien. De Russische boycot heeft enorm veel invloed op de Europese markt.

Veranderende markt
Een van de waargenomen trends is de diversificatie op de markt, met name in Noord-West-Europa, waar biologische producten, superfoods en exotische producten steeds populairder worden. Bovendien geven consumenten de voorkeur aan gemak bij het kopen van hun boodschappen (kleine verpakkingen en kant-en-klare groenten en fruit) en worden steeds meer bewust van de voedselveiligheid en duurzaamheid. De markt wordt ook gereguleerd door het verbod op de import van genetisch gemodificeerde groenten en fruit in de EU.

De Russische boycot op Europese goederen, geïntroduceerd in augustus 2014, heeft geleid tot het verdwijnen van complete markten en dalende prijzen. Politiek gezien is Europa gedwongen om nieuwe exportmarkten te openen en de consumptie van lokale agroproducten te bevorderen.

Import, export en consumptie
Voor de crisis was de import stabiel tot 2012 en er zijn onlangs enkele tekenen van herstel geweest. Exotische en off-season producten domineren de import. De populariteit van exotische producten zoals mango's en avocado's zitten in de lift. Dit geldt ook voor bessen. Bananen zijn het meest geïmporteerde fruit, gevolgd door ananas, sinaasappelen en druiven.

Europa exporteerde in 2014 18,7 miljard euro aan vers fruit en 14 miljard euro aan verse groenten. Meer dan 80% van de Europese export gaat naar andere Europese landen. Spanje is de grootste exporteur van vers fruit met een volume van bijna 7,2 miljoen ton. Bijna de helft van alle Nederlandse import wordt weer geëxporteerd, vooral exotisch fruit. De belangrijkste bestemmingen zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

In 2013 produceerde de EU 66,8 miljoen ton vers fruit en ongeveer 114 miljoen ton verse groenten. Bijna de helft daarvan bestaat uit de aardappelproductie. De groenteproductie daalde in het afgelopen decennium. Ongunstige weersomstandigheden eisten een belangrijke tol op de jaarlijkse productie.

De hoogste consumptiecijfers van groenten en fruit zijn die van Oost- en Zuid-Europa, maar deze liggen nog onder de door de WHO aanbevolen niveaus. Dit heeft geleid tot initiatieven om de consumptie van groenten en fruit, die in toenemende mate worden gepresenteerd als een gezond alternatief voor ongezonde snacks, te promoten.

De concurrentie wordt gekenmerkt door prijzen
Het verkrijgen van toegang tot de Europese markt is niet gemakkelijk, omdat de EU strenge regels stelt aan de verpakking, etikettering, kalibers, het gebruik van beschermingsmiddelen en ga zo maar door. De prijs is echter de belangrijkste factor bij de concurrentie. Consumenten hebben de neiging om dezelfde producten telkens opnieuw te kopen en slechts een paar bedrijven domineren de markt voor deze goederen. In het algemeen zijn er veel leveranciers en kopers hebben een groot aantal keuzes. Dus wordt het noodzakelijk om jezelf te onderscheiden door het aanbieden van meer waarde, kwaliteit, smaak en duurzaamheid. De concurrentie is niet zo hevig als het gaat om nicheproducten, maar de trend is aan het veranderen en zal naar verwachting een belangrijke rol in de toekomst spelen.

De Europese Unie biedt vele zakelijke kansen voor exporteurs in de lidstaten en vele andere landen hebben vrijhandelsovereenkomsten ondertekend.

Dominantie van supermarkten
Importeurs spelen een belangrijke rol op de Europese markt. De meeste
versproducten worden uit de opkomende landen op de markt gebracht via import van groothandelaren, die fungeren als tussenpersoon tussen producenten en grote retailers. Supermarkten domineren de verkoop van groenten en fruit met een marktaandeel van meer dan 60%. Dit gaat ten koste van de traditionele bedrijven en 'straatmarkten', die met 10% in de meeste landen zijn gedaald. Kleinere winkels zijn mogelijk niet in staat om rendabel te blijven door de prijsconcurrentie.

Nieuwe concepten, zoals e-commerce en biologische winkels, hebben steun gevonden, met name in Noord-Europa.
Publicatiedatum: