Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Debuut Canadese peer

Onderzoek van het Vineland Research and Innovation Centre in 2014 liet zien dat de gemiddelde Canadese consument niet lang nadenkt over peren als hij of zij boodschappen doet. Terwijl appelen vaak namen dragen die bekend zijn, kunnen consumenten zelden perenrassen opnoemen die ze lekker vinden. Een nieuw partnerschap tussen het onderzoekscentrum van Vineland en Vineland Growers' Co-operative heeft zich als doel gesteld om daar verandering in te brengen met een nieuwe peer van Canadese oorsprong: de Cold Snap-peer.

De peer werd met veel vertoon onthuld op de Royal Agricultural Winter Fair in Toronto in november 2015. De peer is nu beschikbaar in bepaalde vestigingen van de ketens Loblaws, Costco, Walmart, Sobeys en Metro alsook bij een paar onafhankelijke retailers.



De peer werd ontwikkeld door Agriculture and Agri-Food Canada (AAFC), waarbij Vineland de rechten verkreeg in 2009. In 2011 sloot Vineland een commerciële licentieovereenkomst met Vineland Growers' Co-operative voor de exclusieve Canadese rechten voor het fruit.

Sindsdien zijn er 75.000 perenbomen geplant in Ontario en Nova Scotia met een beperkte eerste oogst in dit jaar. In de komende vijf jaar zal de oogst naar verwachting jaarlijks verdubbelen doordat de bomen in productie gaan. June DenBak, marketing-coördinator bij Vineland Growers' Co-operative, zei dat men nu al bezig zijn met de uitbreiding van de opslagfaciliteiten om in staat te zijn om met grotere oogsten om te gaan.

De Cold Snap-peer heeft een rondere vormen een rode blos. De textuur is volgens Amy Bowen, onderzoeksleider bij Vineland, niet te zacht of te knapperig en is ook niet korrelig zoals bij andere peren. De Cold Snap-peer is ook meer consistent met het rijpen. Dit zijn volgens Amy Bowen allemaal kenmerken die belangrijk zijn voor consumenten.



De nieuwe variëteit is ook populair bij telers, omdat de bomen bestand zijn tegen bacterievuur. Bacterievuur is een besmettelijke ziekte, die een verwoestende werking op een boomgaard kan hebben.

Een belangrijk voordeel komt ook van het feit dat de Cold Snap-peren een langere houdbaarheid hebben dan andere variëteiten. Over het algemeen zijn lokale peren alleen beschikbaar in supermarkten tot eind november, maar dankzij de houdbaarheid van de Cold Snap zal de nieuwe variëteit beschikbaar zijn tot februari of maart.


Voor meer informatie:
Vineland Research and Innovation Centre
+1 905 562 0320+1 905 562 0320
You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: