Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Afzetmarkten appelen spreiden tijdens geopolitieke crises"

In 2016 is Consorzio La Trentina voor de dertiende maal op rij aanwezig op de Fruit Logistica. "Het is een belangrijke beurs voor de appel- en kiwiprogramma's. Het evenement is de eerste van een reeks promotieactiviteiten in het buitenland," zegt algemeen directeur Simone Pilati. "We zijn nu halverwege in het appelseizoen en de volumes zijn 10% groter," aldus Pilati.


Simone Pilati

Rode en tweekleurige appelen hebben een goed seizoen. Er komen grote volumes uit Polen, maar de markt is gericht op fruit van hoge kwaliteit, dus we hebben onze afzet niet zien dalen. De Gala doet het goed in Italië, maar ook in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Brazilië, vanwege zijn combinatie van zoetheid en crunch. 

Golden Delicious doet het minder goed. "Ondanks het goede afzetritme, de prijzen en kwaliteit blijven de resultaten achter bij die van de rode rassen. De hete zomer en de regen tijdens de oogst hebben geleid tot een wat gevoeligere appel. Daarnaast neemt de consumptie van Golden Delicious in de traditionele Europese markten af. Vanuit Oost-Europa blijft de vraag goed."



Geopolitieke omstandigheden blijven de export bemoeilijken. "Algerije heeft een protectionistisch regime geïntroduceerd en in Egypte zijn kredietbeperkingen doorgevoerd. De volumes blijven hetzelfde, maar de markt is minder dynamisch. Dit heeft zijn weerslag op alle rassen, maar vooral op de Golden, die in deze landen het meest verkocht wordt. Maar... het seizoen duurt nog lang."

Bovendien is er een mogelijke oplossing voor de complexe internationale markt, waar 50% van de volumes van Trentina hun bestemming vinden. "Het is belangrijk om de buitenlandse afzetmarkt breed en divers te houden. Als je je op slechts één gebied richt, zit je snel in de problemen. Dankzij onze strategie konden we goed omgaan met bijvoorbeeld de Russische ban of de situatie in Noord-Afrika."


La Trentina, Fruit Logistica 2015


In 2016 zal Trentina verdergaan met het reorganisatieproject waar afgelopen zomer aan werd begonnen. "In augustus 2015 zijn we begonnen met het centraliseren van pre-sortering en verpakking. Door deze activiteiten van de partnertelers naar onze eigen fabriek te verplaatsen behalen we grote schaalvoordelen. We houden ons nu niet alleen meer bezig met het verkoop-, maar ook met het productieproces."

"Bij de fruitafzet moeten we ons meer richten op onze waarden en ons productiegebied, dat onlosmakelijk verbonden is met de appelteelt. Dit moeten we doorvoeren in de productidentiteit."

Voor meer informatie:

Consorzio La Trentina S.c.c.
Via Brennero, 322
38121 Trento (TN) – Italia
Tel.: (+39) 0461 421575
Fax: (+39) 0461 420011
Email: info@latrentina.it
Web: www.latrentina.it

Fruit Logistica Hal 2.2, Stand D-02

Publicatiedatum: