Walmart gaat zijn aanwezigheid vergroten in Zuid-Florida. Het bedrijf zal dit jaar nieuwe locaties openen in West Palm Beach, Dania Beach, Sunrise en Miami. (bizjournals.com)
Metro's winstgroei ondersteund door goede omzet voedingsmiddelen.
Metro's eerste kwartaalomzet nam met 4,3% toe tot $3,0 miljard (€2,75 miljard), waarbij de vergelijkbare winkelomzet toenam tot 2,8%. Veel van de verbeteringen op het gebied van versproducten werden gestimuleerd door de investeringen die Metro doet in zijn winkelnetwerk. Dit jaar zal het bedrijf $300 miljoen (€275 miljoen) investeren in de oplevering van 10 nieuwe vestigingen en 30 grote renovaties. (igd.com)
Qatar 'klaar' voor tweede bod van Sainsbury's op Argos.
Qatar Investment Authority, een aandeelhouder met 25% in Sainsbury's, heeft naar verluid bekend gemaakt dat het de Britse supermarktketen zou ondersteunen als het bedrijf een nieuw bod uitbrengt op eigenaar van retailketen Argos. Het nieuwe bod op Home Retail Group zou volgens bronnen neerkomen op een waarde van £1 miljard (€1,31 miljard). (arabianbusiness.com)
Israël: Shufersal gaat bieden op 20 Mega-vestigingen
De Israëlische supermarktketen Shufersal gaat een bod doen op 20 vestigingen van concurrent Mega. Mega heeft 127 vestigingen. 102 hiervan bevinden zich in steden, waarvan er 8 opereren onder het merk van Mega, 13 onder het label Zol Bashefa en een paar onder de naam YOU, waarvan er drie discountwinkels zijn. Mega heeft aangegeven dat het de supermarktketen in zijn geheel wil verkopen, maar experts denken dat de keten opgesplitst zullen worden, zelfs als er grote delen van het bedrijf opgekocht worden door een enkele koper. (globes.co.il)
Gesloten Walmart-vestigingen leiden tot "voedselwoestijnen"
Volgens analyses zorgt de sluiting van meer dan 150 Walmart- locaties verspreid over de VS voor drie zogeheten voedselwoestijnen in Alabama, Kansas en Arkansas. De winkels die moeten sluiten zorgen ervoor dat inwoners in delen van Fairfield te Alabama, Coal Hill in Arkansas en Wichita te Kansas geen beschikking meer hebben over een supermarkt. (ksn.com)
Nieuwe Deense supermarkt verkoopt beurse appelen
In februari opent Folkekirkens nødhjelp de eerste Deense supermarkt met een sociaal profiel. De winkel verkoopt goederen die anders weggegooid zouden worden. Fruit met beurse plekken, voedingsmiddelen die zijn beschadigd of dozen die een verkeerd label dragen zijn zulke goederen, die verkocht gaan worden met 50% aan prijsvermindering. Het doel hierachter is om voedselverspilling tegen te aan. Deense consumenten verspillen per jaar ongeveer 700.000 ton aan voedsel. De naam van de supermarkt zal Wefood zijn. Als het concept succes heeft, zal er uitgebreid worden met de opening van meer winkels. (nyheter)
Digital Foodie & Wynn's Market lanceren online bezorgdienst in Florida
Digital Foodie, die het gerenommeerde Foodie.fm-platform heeft gecreëerd, is een partnerschap aangegaan met de supermarktketen Wynn's Market. Samen gaan de bedrijven een thuisbezorgings- en afhaaldienst lanceren op twee locaties in Florida. Wynn's Market zal gebruik maken van Foodie's gepersonaliseerde online boodschappenplatform om consumenten een moderne bestelservice te verlenen. (marketwatch.com)
Australië: Woolworths verliest rechtszaak en moet miljoenen betalen
Een grondbezitter heeft een rechtszaak tegen Woolworths gewonnen, omdat de supermarktketen zijn lease van een Masters-vestiging in de stad Bendigo in de regio van Victoria heeft opgegeven. Hierdoor krijgt Woolworths een verlies te verwerken van meer dan AU$11 miljoen (€7,13 miljoen). Het hooggerechtshof van Victoria besliste dat Woolworths in gebreke was gebleven om ter goede trouw met vastgoedbedrijf North East Solution samen te werken, nadat het een overeenkomst met het bedrijf overboord had gegooid, om een lease voor een andere locatie in de regio te bemachtigen. (smh.com.au)
Rusland: Magnit's supermarkten presteren goed in 2015
Magnit's omzet in 2015 steeg met 24,5% tot €14,67 miljard. De like-for-like-omzet steeg met 6,2% in vergelijking met 14,5% in 2014. De netto winst nam toe met 23,4% tot €920.000, waarbij het winstmarge 6,2% bedroeg. De significant lagere like-for-like omzetgroei van 6,2% indiceert dat dat deze gestimuleerd werd door het openen van nieuwe vestigingen en de sterke voedselinflatie. De Magnit Family-supermarkten waren het supermarktformat dat het best presteerde in 2014, met een like-for-like omzet van 19%). De prestaties van dit format verslechterden echter in 2015 tot een like-for-like-omzetgroei van 0,6% en een afname van 3,5% in winkelverkeer. (igd.com)
VK: Ocado-aandelen stijgen
Online supermarkt Ocado heeft een aantal onrustige weken gehad. Er zijn zorgen over de toekomst van het bedrijf wegens de toegenomen concurrentie, samen met geruchten over een mogelijke overname door bedrijven als Amazon. Vlak voor de bekendmaking van zijn financiële resultaten zijn de aandelen van het bedrijf met 3% gestegen, met 8,5 punten tot 270,8 punten. Onlangs waren ze met net zo'n hoeveelheid juist gedaald. Er is nog niets bekend over een internationale overeenkomst, terwijl Amazon's online supermarktplannen een bedreiging kunnen vormen, mocht dit bedrijf Ocado niet over willen nemen.