Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
na afstoten Braziliaanse en Argentijnse activiteiten

Omzet Farm Frites stabiel in 2014

Farm Frites heeft zijn netto omzet in 2014 nagenoeg gelijk gehouden ondanks de lagere aardappelprijze, met € 305,1 mln. De netto omzet blijft nagenoeg gelijk wanneer rekening wordt gehouden met het afstoten van de activiteiten in Zuid-Amerika (€ 51 mln. omzet).



Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden is de omzet van Farm Frites met 15,3% gedaald: een sterke daling in een volwassen markt waarin andere spelers (McCain, Clarebout, Agristo) jaarlijks blijven groeien. Met name in Europa is te zien dat Farm Frites jaarlijks marktaandeel verliest. Het Verenigd Koninkrijk laat als enige Europese markt wel groei zien, wat samen met de groei buiten de Europese Unie voor compensatie zorgt.



De brutomarge stijgt sterk in 2014 en is weer bijna op het niveau van topjaar 2012. Desondanks weet Farm Frites dit niet door te vertalen in een sterk verbeterde EBITDA. De lagere aardappelprijzen hebben zichtbaar veel invloed op de hogere brutomarge, maar de indirecte kostenbasis is vrijwel gelijk gebleven bij een lagere netto omzet. Dit alles resulteerde voor Farm Frites in een EBITDA van € 14,4 mln. in 2014 (4,7%).



In een volwassen markt als de aardappelverwerkende industrie, waar slechts een dozijn spelers de wereldmarkt in handen heeft, zal Farm Frites progressie moeten boeken om zijn marktaandeel vast te houden of uit te breiden. De eerste stappen zijn gezet door te stoppen met de bouw van een nieuwe fabriek in Rusland, te snijden in verlieslatende activiteiten in Zuid-Amerika en het aanstellen van de nieuwe CEO, Jan Jongsma. Het is nu de beurt aan de heer Jongsma om het "patataandeel" in de wereld zeker te stellen of zelfs te vergroten.



CEO Jan Jongsma heeft daar ook de financiële middelen voor. Ondanks scherpe financieringsratio's is de financiële positie van het familiebedrijf zowel op korte termijn (current ratio: 142% ) als op de lange termijn (solvabiliteit: 38%) erg goed. Wij zijn daarom ook erg benieuwd wat de cijfers volgend jaar zullen laten zien.

Bron: Annual Insight, www.annual-insight.nl

Bart Zirschky
t: + 31 (0) 6 539 674 85
e: bart.zirschky@annual-insight.nl



Publicatiedatum: