Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco gemaand tot op tijd uitbetalen

Chistine Tacon van de Groceries Code Adjudicator, een beoordelingscommissie voor de supermarktbranche, heeft de Britse retailer Tesco verzocht zijn werkwijze aan te passen omdat deze strijdig is met de gedragscode ter bescherming van toeleveranciers.

Op basis van een grondig onderzoek dat uitgevoerd werd van juni 2013 tot februari 2015, ontdekte Tacon dat de retailer toeleveranciers benadeeld had door betalingen uit te stellen.

De commissie merkte een aantal zorgelijke zaken op: Tesco past in eigen beheer prijsverlagingen toe en betaalt zijn leveranciers, al dan niet opzettelijk, te laat. 

Tacon heeft Tesco gemaand om zijn werkwijze aan te passen en heeft hiertoe de onderstaande aanbevelingen gedaan.

Ten eerste moet Tesco stoppen met het op eigen initiatief toepassen van kortingen op geleverde producten die nog betaald moeten worden. Toeleveranciers zullen 30 dagen krijgen om bezwaar te maken tegen een door Tesco voorgestelde verlaging.

Tevens dient de retailer fouten in de prijsaanduiding binnen 7 dagen na kennisgeving aan te passen.

Ook zal Tesco zijn facturen aan moeten passen zodat deze inzichtelijker worden voor leveranciers.

Tacon geeft aan dat diverse leveranciers inmiddels hebben aangegeven dat hun samenwerking met Tesco is verbeterd. Ook houdt Tesco Tacon op de hoogte van de manier waarop zij de problemen aanpakken. 

Tijdens haar onderzoek kwam Tacon er achter dat betalingsachterstanden in veel gevallen veroorzaakt werden door fouten in de verwerking van gegevens, zoals dubbele facturatie, minderleveringen en toeslagen. 

"Zo was er bijvoorbeeld een leverancier die een som van meerdere miljoenen tegoed had vanwege het incorrect doorvoeren van prijswijzigingen door Tesco. Dit bedrag werd uiteindelijk pas twee jaar nadat het probleem ontstond terugbetaald door Tesco.

De beoordelingscommissie heeft Tesco vier weken gegeven om aan te tonen hoe de aanbevelingen van de commissie uitgevoerd zullen gaan worden. Ook zal het bedrijf regelmatig aan de commissie moeten rapporteren over de voortgang van de hervormingen.

De commissie onderzocht eveneens of Tesco leveranciers had laten betalen voor betere positionering in het winkelschap en meer schapruimte hetgeen in strijd is met de gedragscode. Hier is echter geen bewijs van gevonden.

Toch stelde Tacon praktijken vast die mogelijk zouden kunnen leiden tot een betere positionering van leveranciers. Zo kregen leveranciers die wilden investeren in Tesco meer schapruimte en werd er betaald om deel te nemen aan Tesco assortimentsbeoordelingen.

Tacon legt uit dat ze bang is dat de gedragscode met dergelijke praktijken omzeild wordt wat in het nadeel is van kleinere leveranciers die zich dit niet kunnen veroorloven.

Om te onderzoeken of dit soort werkwijzen acceptabel zijn, zal er overleg met de sector plaatsvinden, waarbij zowel leveranciers als retailers geraadpleegd zullen worden.

Ook heeft Tacon de Mededingingsautoriteit CMA om advies in deze zaak gevraagd.


Publicatiedatum: