Staking Rotterdamse haven na 24 uur voorbij
De schade valt volgens het Havenbedrijf Rotterdam mee. Er lag vrijdag slechts één groter containerschip stil aan de kades van de betrokken terminals, plus zes kleinere kustvaarders. Andere schepen die op Rotterdam varen, spelen in op de actie door hun vaartempo te vertragen. Ook Peter van der Laar van de Rotterdam Fruit Wharf vertelt weinig last te hebben gehad van de stakingen. "De staking is ook maar heel kort geweest. Maar als je op die bewuste boot veel containers had, dan had je er last van. Dat was bij ons niet het geval."
Andere importeurs geven inderdaad aan veel last gehad te hebben van de staking en daarmee een grote kostenpost te hebben opgelopen.
Medewerkers van APM deden niet allemaal mee aan de actie. Zij kregen van de directie op het laatste moment een beter bod. Het werk lag wel stil, maar dat kwam volgens de directie door het stormachtige weer. De bonden gaan vandaag weer met de werkgevers om de tafel zitten om voor de hele sector een baangarantie tot 2020 te krijgen. Door te toenemende automatisering op de terminals dreigen honderden banen verloren te gaan. De vakbonden hebben verder voorgesteld om oudere werknemers nog maar 50 procent te laten werken, maar dan wel tegen 95 procent van hun huidige loon en met behoud van 100 procent pensioenopbouw. De werkgevers willen niet zo ver gaan.