Tweede beste jaar ooit voor REO Veiling
Naast groei bij de leveringen aan de Belgische retail wordt nagenoeg aan de volledige Europese retail geleverd. "Frankrijk en Spanje blijven groeimarkten en daarnaast zetten we het voorbije jaar extra in op Noord-Italië. Exporteurs legden contacten tijdens de West-Vlaamse dagen op de Expo in Milaan en er wordt met name voor prei en tomaat afzetmogelijkheden verwacht."
Vorig jaar introduceerde de REO-Veiling een nieuwe preiverpakking.
Vruchtgroenten
Prei is het belangrijkste product voor de veiling met een volume van 63 miljoen kilo in 2015: een groei met 8,5 %. Tomaten kwam vorig jaar boven de 34 miljoen kilo uit. De export van losse tomaten en specialties naar Frankrijk groeit met ongeveer 40%. Ook opvallend is de export van specialties naar Italië onder het Tomabel label, terwijl dit land toch echt het 'tomaten-mekka' is. Ze hebben veel eigen productie, maar we krijgen met Tomabel aardig voet aan de grond. Andere vruchtgroenten doen het ook goed en we zien dat deze een steeds belangrijkere plaats innemen in West-Vlaanderen. De aanvoer van komkommers en courgettes lag voor beide ruim boven de 30 miljoen stuks." Paul verwacht dat de aanvoer van vruchtgroenten zich verder doorzet. De ontwikkeling van het glastuinbouwgebied gevoed met de warmte van de verbrandingsoven MIROM moet een verdere aanvoergroei vanaf 2017 mogelijk maken. "Opvallend is dat serresla terugvalt. Deze stond lang op plaats 1 in de aanvoer van de Roeselaarse groenteveiling, maar daalt steeds verder in volume. In 2015 werden 46 miljoen kroppen geveild, terwijl we 10 jaar terug nog afklokten op ruim 80 miljoen kroppen. Oorzaken van de daling zijn de concurrentie met Italië in de winter en het verdringingseffect van andere bladgewassen en voor gesneden gemengde slaatjes. Producten die deze vrijgekomen productiecapaciteit onder glas in West-Vlaanderen opvangen zijn courgettes, aardbeien en veldsla."
Aardbeien was ook een topproduct dit jaar en de REO Veiling behaalde het recordcijfer van 10 miljoen doosjes in november. Andere producten in de top vijf zijn witloof en champignons. De REO Veiling levert elk jaar meer aan de verwerkende vers-industrie. "De vraag naar convenience stijgt en één van de producten die daarvoor wordt gebruikt is veldsla. Ons 5-jaren programma van groei in nauwe samenspraak met deze Europese industrie zit hiermee mooi op schema."
Investeringen
Naast groei in diverse producten ziet Paul ook andere ontwikkelingen. "Er zijn steeds meer telers, die omschakelen naar LED-verlichting. Zo'n 80% van onze telers onder glas maakt momenteel gebruik van deze duurzamere verlichting." De REO Veiling heeft in het afgelopen jaar ook geïnvesteerd in gekoelde nachtkades, waarbij een 24-uurs-service wordt geboden aan producenten en kopers. Ook aan de medewerkers is gedacht. Er zijn diverse aanpassingen gedaan in onze loods op het gebied van veiligheid waardoor de kans op bedrijfsongevallen wordt ingeperkt. Onder andere de investering in een batterij nieuwe heftrucks die uitgerust zijn met specifieke schokdetectie moet hiertoe bijdragen."
Voor meer informatie:
Paul Demyttenaere
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare, België
Tel: +32 (0)51 231 211
Fax: +32 (0)51 231 289
info@reo.be
www.reo.be