Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Contactdag Metro/Makro trekt Nederlandse AGF'ers

Tholen - Op donderdag 8 oktober organiseerde de NKVK een contactdag bij Makro/Metro Cash&Carry in België. De dag trok zo'n 50 bezoekers, waarvan ongeveer een derde uit de AGF-sector kwam. Ze waren erg enthousiast over het bezoek aan de AGF-afdelingen bij Makro en Metro en de mogelijke afzetkansen. Ondertussen kregen zij ook de mogelijkheid om met de Category Manager Groenten & Fruit, Tom Moreels, te spreken. Tom werkt sinds vier jaar bij Makro/Metro. Hij merkte op dat het opvallend is dat een groot deel van de AGF-handelaren zich richten op retail, terwijl ze regelmatig kansen bij de foodservice en horecamarkt laten liggen.


Jan Reynders, Product Group Manager Food tijdens zijn verhaal over Makro en Metro.

Verschillen tussen Makro en Metro
Rond 11:00 uur werden de gasten ontvangen bij Makro Deurne, de eerste Makro in België (1970), waar Jan Reynders, Product Group Manager Food, een uiteenzetting gaf over Metro en Makro. "De Metro Group heeft 2.200 vestigingen in 30 landen. België is het enige land die zowel Makro's als Metro's heeft. In België is Metro Cash en Carry aanwezig met 6 Makro en 9 Metro-vestigingen die een omzet van € 1,1 miljard vertegenwoordigen (2014). Makro heeft Classic stores en Metro heeft Eco stores. Een verschil tussen Makro en Metro is, dat Makro meer gericht is op de eindklant en Metro op professionals zoals hotels, restaurants, cateraars, bars. Daarnaast zijn de Makro winkels groter en is er meer Non-Food te verkrijgen dan bij Metro. Metro winkels zijn relatief jong, opgestart tussen 2003 en 2014. De Makro Classic stores zijn al 45 jaar bekend en de markt is vrij verzadigd. Metro wil een nationale speler worden op de professionele horecamarkt", vertelde Jan.

Klik hier voor de fotoreportage

Hij vervolgt: "Bij Metro daarentegen zijn er ook wat veranderingen. Zo willen we ons meer gaan richten op de hogere klasse restaurants. Daarnaast willen we onze huidige doelgroep ook niet uit het oog verliezen, dus het is zoeken naar een evenwicht." Om klanten te trekken heeft Makro eigen benzinestations met aantrekkelijks brandstofprijzen, zodat mensen sneller geneigd zijn om naar een Makro toe te rijden. Ook kan men gebruik maken van de drive-in, voor bouw- en tuinprojecten.


Nederlandse AGF'ers vermaken zich op de AGF-afdeling van Makro. Linksboven: Ralph Barkmeijer en Wim van der Burgh van Rainbow International maken wat schapfoto's. Rechtsboven: Sanne Heber van Sous Fresh is nog vrij 'vers' in de sector. Linksonder: Roy Wolter van Staay Food Group bekijkt het hardfruit. Rechtsonder: Gerco Mast en Joàn Harms van DOOR Partners bij het product waar Gerco in is gespecialiseerd: de aubergine. Veel AGF'ers die aanwezig waren, zijn nog niet of nauwelijks actief in België.

Klik hier voor de fotoreportage

Inkoop
De producten voor Makro en Metro worden zelfstandig ingekocht. Voor elke afdeling is een Category Manager opgesteld. Deze managers krijgen grotendeels de vrijheid om leveranciers te kiezen. Voor leveranciers is het belangrijk om te weten dat producten tweetalig gelabeld zijn. "Als het gaat om versproducten, focussen we ons op ultravers. Wat we vandaag besteld hebben willen we morgen kunnen leveren.De focus ligt op geen of zo weinig mogelijk voorraad. We willen de beste zijn in kwaliteit."


De AGF-afdeling bij de nieuwe flagshipstore.

Klik hier voor de fotoreportage

Nieuwe Flagshipstore
In Alleur heeft Makro sinds kort een nieuwe Flagshipstore, waar ook nieuwe concepten in vers te zien zijn. Het assortiment is enorm. "We vinden het belangrijk om een zeer breed aanbod te hebben en daarnaast ook producten die anderen niet aanbieden. De aardappelen, groenten en fruit zijn zo opgesteld dat er een 'marktgevoel' ontstaat."

Voor meer informatie over de events die NKVK organiseert: www.nkvk.be

Voor meer informatie over Makro/Metro:
www.makro.be
www.metro.be

Category Manager groenten & Fruit:
Tom Moreels
+32-(0)3 328 9323