Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: ‘Kwaliteit en smaak leidend’

Zo'n 70% van de Franse voedselconsumptie is 'made in France'. Er blijft dus met '30%' ruimte genoeg over voor import. Frankrijk is een land, waar landbouw en voedselverwerking, maar ook de gastronomie hoog in het vaandel staan. Ook Franse steden proberen zich met hun lokale gastronomie als economisch en toeristisch trekpleister te profileren met hun actie 'Les Cités de la Gastronomie' (Dijon, Tours, Lyon en Rungis (de grootste groothandelsmarkt van Frankrijk)).

Smaak en kwaliteit blijven voor de Franse consument leidende factoren. Marktanalisten geven echter aan dat de nieuwe consumptie 'life styles' (snacking, fastfood (themagericht)), biologisch, halal, 'natuur', exotisch, seniorenvoedsel, food for kids-concept en de tendens van '-vrij' (suikervrij, vetvrij, palmolievrij, glutenvrij) ware kansen betekenen voor de voedselindustrie. Voor de glutenvrij-producten wordt de Franse markt in 2019 zelfs op €131 miljoen geraamd, tegen €58 miljoen in 2014. Ook de retail ontwikkelt in dit segment zijn marktaandeel dankzij private label. Ook de markt voor biologische producten laat een goede groei zien van 9 à 10% op jaarbasis in de retail. Verder is opvallend dat de Franse consument het aandeel van zijn voedselaankopen in 2008-2014 niet heeft veranderd, noch heeft verminderd.

Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.

Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten, en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën, zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.

Publicatiedatum: