Wetenschappers ontwikkelen accu op basis van champignons

Amerikaanse wetenschappers hebben een anode voor een lithium-ion-accu ontwikkeld op basis van grote champignons. Het materiaal van de champignons blijkt na verhitting poreuze eigenschappen te vertonen die het bruikbaar maken voor de accu's.

De onderzoekers van de University of California, Riverside, gebruikten stukjes portobello's voor hun onderzoek. De stukjes champignon werden verhit op 500, 700, 900 of 1100 graden Celsius. De biomassa heeft een koolstofnanostrook-achtige structuur en na verhitting boven 900 graden Celsius bleek het gepyroliseerde materiaal 'hiërarchisch poreus' te worden. De poriën varieerden hierbij in grootte van nanometers tot tientallen nanometers, wat ze volgens de onderzoekers micro-, meso- en macroporeus maken.

Deze eigenschappen maakt de biomassa tot geschikt anodemateriaal. De hoge concentratie kalium in champignons maakt daarnaast dat na verloop van tijd meer poriën in het materiaal geactiveerd worden, vermoeden de wetenschappers, waardoor de capaciteit geleidelijk toeneemt. Bij testen met de anode in een knoopcel-batterij werd nog een capaciteit van 260mAh/g na 700 laadcycli waargenomen.

De huidige anodes voor lithium-ion-accu's zijn van synthetisch grafiet gemaakt. De kosten voor het produceren hiervan zijn echter hoog en de verwerking levert schadelijke afvalstoffen op. De wetenschap is daarom al jaren op zoek naar een duurzame, goedkope kandidaat. "Met materiaal als dit, krijgen toekomstige telefoons misschien een langere accuduur in plaats van dat deze afneemt" hoopt een student van de Materials Science and Engineering-afdeling bij University of California, Riverside.

Het onderzoek is gepubliceerd onder de titel Bio-Derived, Binderless, Hierarchically Porous Carbon Anodes for Li-ion Batteries bij Nature Scientific Reports.

Bron: Tweakers