Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Importmarkt gevormd door concurrentie en schommelende prijzen

"Chinese importeurs eisen hoogwaardig fruit"

"We begonnen afgelopen jaar met de import van grapefruit uit Zuid-Afrika. In het beginnen kochten we van importeurs, maar nu kopen we direct van telers. Ons team reist naar Zuid-Afrika om telers te ontmoeten en boomgaarden te bezoeken. In China staan we bekend om de kwaliteit van de binnenlandse producten die we telen. Ons moederbedrijf Dalian Dalian XingYeYuan levert direct aan Walmart, Carrefour en andere grote retailers in China. Kwaliteit en een stabiele leveringsketen zijn erg belangrijk voor ons. Daarom selecteren we heel nauwgezet onze telers, als het op import aankomt," legt Martin Salge van GloryTimes uit.

"Soms is het moeilijk voor Chinese consumenten om de beste kwaliteit te krijgen. De Chinese markt verandert en telers moeten begrijpen dat kwaliteit belangrijk is geworden. Internationale telers zouden aan kunnen nemen dat een lagere kwaliteit nog steeds voldoende is, maar onze klanten kopen niet langer inferieure producten."

"Dalian XingYeYuan is een van de grootste fruittelers in China. We zijn zelf telers en we begrijpen de druk waar telers onder staan. We dringen niet aan op de laagste marges, maar we vragen de beste producten voor de best mogelijke prijs. We proberen altijd een win-win-relatie op te bouwen met de telers die we selecteren.".


Kaart met boomgaarden en telers van Dalian XingYeYuan in China

Sterke concurrentie en schommelende prijzen bepalen de importmarkt

"De Chinese importmarkt neemt toe. Er is echter sterke concurrentie. De prijzen schommelen. Importeurs kunnen de ene keer een goede winst maken en de andere keer containers met verlies moeten verkopen. Ik geloof dat, om succesvol in China te zijn, leveranciers moeten focussen op kwaliteit en tegelijkertijd ruimte aan importeurs moeten geven om te manoeuvreren met prijzen en verkoopkanalen."

"Sommige leveranciers proberen tegelijkertijd te verkopen aan verschillende importeurs. Hoewel de markt groot is, kennen de verschillende spelers elkaar. Dat wordt dus niet altijd gewaardeerd. GloryTimes wil werken met loyale leveranciers die een stabiele kwaliteit aan fruit leveren. Samen kunnen we zorgen voor grote volumes. We focussen op werken met telers die onze ethiek delen: integriteit, wederzijdse ondersteuning en toewijding aan kwaliteit."


"Het Zuid-Afrikaanse grapefruit-seizoen loopt op zijn einde. Dit seizoen geeft een goed voorbeeld van de schommelingen in de Chinese importmarkt. Het importseizoen loopt van laat in april tot augustus. In mei verkocht het fruit goed met prijzen rond de 300 yuan (€42,13) per doos van 15 kilo. In juni daarentegen, wegens een plotseling overschot, daalden de prijzen tot 110-130 yuan (€15,45 - €18,26) per doos. De prijzen bleven zo laag tot het begin van juli. Dat laat zien dat binnen een week prijzen met 50% kunnen dalen.

Start van Dalian XingYeYuan's exportactiviteiten

"Dalian XingYeYuan teelt meer dan 40 fruitvariëteiten in China. We zijn pas sinds kort begonnen met exporteren. Voor onze exportactiviteiten richten we ons op vier belangrijke producten: (navel) sinaasappelen, pomelo's, (Fuji) appelen en peren. We zijn begonnen met leveren aan markten zoals Zuid-Oost-Azië, het Arabisch schiereiland, Rusland en Europa."

"Walmart, Carrefour en onze andere cliënten in China hebben strenge vereisten voor voedselveiligheid, waaronder het in de gaten houden van chemische componenten zoals gewasbeschermingsmiddelen. Omdat we aan deze eisen tegemoet komen, komen we ook tegemoet aan de standaarden voor export."

Meer informatie:

Martin Salge, Associate Director
Dalian Glorytimes Import & Trade Co.,Ltd
Direct line: +86 411 86520539 #767

Dalian XingYeYuan Agricultural Products Co.,Ltd

Publicatiedatum: