Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: nieuwe tolregels voor middelzware vrachtwagens

Op 1 oktober moeten bestuurders van vrachtwagens met een toelaatbaar totaalgewicht onder 7,5 ton controleren of de ingebouwde on-board unit (OBU) goed is ingesteld voor de tolheffing. Bij het starten van het voertuig vraagt de OBU om het gewicht. Wanneer de vrachtwagen zonder aanhanger onderweg is, kan er voor '<7,5t' gekozen worden en kan men met 'OK' bevestigen.

Als het voertuig met een aanhanger onderweg is, is er sprake van tolplicht en moet men kiezen voor '>=7,5' en vervolgens met 'OK' bevestigen. Over het algemeen geldt dat de OBU bij elke rit gecontroleerd moet worden en de de instellingen aan de actuele rit moeten worden aangepast. Dat betreft zowel de informatie over het gewicht alsook de informatie over het aantal assen. De laatste input wordt tot aan de volgende aanpassing onthouden.

Middelzware vrachtwagens met een gewicht van meer dan 7,5 ton zijn vanaf 1 oktober 2015 tolplichtig. Bij ritten die in de nacht van 30 september op 1 oktober plaatsvinden moet men om middernacht kort de ontsteking uitschakelen en het voertuig opnieuw starten. Wanneer de vrachtwagen na 00:00 uur opnieuw gestart wordt, verandert de LED-verlichting op de OBU automatisch en brandt 'groen'.

Bron: www.toll-collect.de
Publicatiedatum: