Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon van den Hombergh, Frankort & Koning in Primeur:

“Vrijblijvende importstromen naar Europa zullen opdrogen”

In mei ging de eerste schop de grond in voor de nieuwbouw van Frankort&Koning. Op 500 meter hemelsbreed vanaf het huidige pand verrijst het nieuwe bedrijfspand. De van oorsprong op groenten gefocuste handelsonderneming ziet sinds enkele jaren het belang van importfruit toenemen. Leon van den Hombergh, commercieel directeur van de Limburgse onderneming, vertelt in Primeur over de ambities van het bedrijf en geeft zijn visie op de ontwikkelingen in de sector.



"Ik denk dat die vrijblijvende importstromen waarmee producten naar Europa verscheept worden zonder echt naar de markt te kijken opdrogen. Er zijn maar weinig telers die zich dat kunnen permitteren en het risico is te hoog. De kostprijs in de productielanden neemt ook alleen maar toe, waardoor de kostprijs niet altijd gehaald kan worden. Daar komt bij dat er dus nieuwe markten zijn, die mogelijkheden bieden", zegt Leon.

Op de vraag waarom het bedrijf niet direct gelieerd is aan een telersorganisatie, antwoordt de commercieel directeur: "Frankort&Koning is een partij die met heel veel telersorganisaties een goede relatie onderhoudt zonder dat we gedwongen worden om bij een organisatie te shoppen. Dat heeft voordelen. We zijn onafhankelijk. We kunnen daardoor de wensen van onze klant altijd goed invullen. Als je gekoppeld bent aan een telersorganisatie, heb je ook te maken met de problemen van die organisatie, bijvoorbeeld als er tekorten zijn. We kijken wie de beste leverancier is. Natuurlijk hebben we relatie met de telers en proberen we onnodige kosten uit te sluiten, maar dat kan prima zonder vaste telersorganisatie. De samenwerkingsverbanden worden wel steeds intensiever en het zijn ook zeker wel jarenlange samenwerkingsverbanden die we hebben. Dat werkt prima."

Hoe ziet de sector er over vijf jaar uit?
"Tot voor kort was het een hele conservatieve markt waarin vooral woorden als consolidatie, overproductie en ketenverkorting gebruikt werden. Ik zie dat er steeds meer vaste verbindingen ontstaan en dat overbodige kosten worden vermeden. De samenwerking in de keten wordt intensiever en transparanter. Dat gaat uiteindelijk ten goede komen aan de producenten. Wij noemen dat wel 'operational excellence' wat betekent dat je geen onnodige kosten maakt en eerlijk bent naar de klant en leverancier. Als iedereen dat doet, kunnen we samen op zoek naar een manier waarop iedereen een boterham kan verdienen.

Lees het volledige interview met Leon van den Hombergh in de Primeur van deze maand. Ook Primeur ontvangen? Sluit hier een abonnement af en je krijgt het september-nummer nog toegestuurd.