Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi opent 80 vestigingen in Australië | Italiaanse online supermarkten met 27% gestegen

Amazon onderzoekt levering van teler naar consument

 "Werknemers 7-Eleven stelselmatig onderbetaald"
Een klokkenluider heeft gemeld dat het business model van 7-Eleven gebouwd is op "virtuele slavernij" en dat als werknemers naar behoren betaald zouden worden veel vestigingen over de kop zouden gaan. "De onderneming is erg trots op zichzelf, op zijn prestaties, op het geld dat het heeft opgeleverd en op het succes dat het bedrijf heeft gehad. Maar in werkelijkheid is het gebouwd op iets dat niet veel scheelt van slavernij," zegt de anonieme bron in een programma van TV-zender ABC. De klokkenluider zei dat franchisenemers van de winkelketen zich bewust zijn van de stelselmatige onderbetaling van hun stafleden, waarvan velen uitwisselingsstudenten zijn, maar dat ze er nauwelijks iets aan doen.

Klik hier om verder te lezen op 9news.com.au.

Amazon onderzoekt snelle levering van teler naar markt
Amazon test momenteel de levering van versproducten aan de deur van de consument. Het streven is dat de producten binnen 36 uur na de oogst aankomen zonder dat er met groenten en fruit gesleept moet worden naar boerenmarkten. Er wordt nu met dit programma genaamd Farmers Market Direct geëxperimenteerd in Zuid-Californië in samenwerking met versproduct-leveringsbedrijf Fresh Nation. Tony Lee, de oprichter van Fresh Nation, legt uit waarom hij zijn bedrijf is gestart: "Boerenmarkten zijn slechts open voor een paar uur per week. Er was niet genoeg tijd voor mensen die verse lokale producten willen verkrijgen om hier aan te komen." (eater.com)

Auchan ziet vertraging in herstel Franse omzet
Auchan verwacht dit jaar niet langer een herstelling van de omzet in Frankrijk. In het eerste halfjaar daalde de omzet met 2,9% jaar-op-jaar. Auchan, dat concurreert met Carrefour, staat momenteel op de vijfde plek in Frankrijk, waar het verwikkeld is in een prijzenoorlog met andere supermarktketens. In maart verwachtte Auchan nog dat zijn omzet in Frankrijk zich weer zou verbeteren. De Franse thuismarkt van Auchan is goed voor 40% voor de totale omzet van de supermarktketen. (Reuters)

Uchumi's jaaropbrengst daalt met 25%

De winst van supermarktketen Uchumi van de afgelopen zes maanden tot juni is gedaald met 25% vergeleken met dezelfde periode van het jaar ervoor. Dit komt door "uitdagingen met betrekking tot het werkkapitaal", gaf de onderneming in een statement aan. Het bedrijf ontsloeg CEO Jonathan Ciano en CFO Chadwick Omondi Okumu in juni nadat Uchumi achter begon te lopen op de betalingen aan leveranciers. Er werd een forensisch onderzoek uitgevoerd naar hoe het geld van een rechten-issue was uitgegeven. Over de issues rondom het werkkapitaal werd verder geen informatie vrijgegeven, maar Uchumi gaf wel aan dat de recente veranderingen, inclusief die van het topmanagement, een "solide en levensvatbare fundering" voor groei zouden leggen. (Reuters)

Lianhua onthuld tussentijdse resultaten 2015 

In de eerste helft van 2015 was de omzet van het supermarktsegment van Lianhua afgenomen tot ongeveer 9,7% jaar op jaar, tot RMB4,4 miljard (€620 miljoen), wat een aandeel van 31,6% van de totale omzet van de Lianhua-groep is. De vergelijkende winkelomzet nam af met 3,8%. De bruto winst nam af met 4,7% jaar op jaar tot RMB661,8 miljoen (€92,5 miljoen) en het bruto winstmarge nam toe met 0,79% tot 12,9%. Het geconsolideerde resultatenmarge van het supermarktsegment was 23,1%, waarmee jaar op jaar een toename van 0,24% wordt gezien. Het buurtwinkelsegment van Lianhua daalde met 5,3% jaar op jaar tot RMB934 miljoen (€130,6 miljoen) en was daarmee goed voor ongeveer 6,6% van de totale omzet. (todayir.com)

Brookshire's promoot lokaal geteelde producten
Brookshire's Food Stores zijn een nieuw initiatief begonnen dat lokale telers ondersteunt, door producten in te kopen in de regio's Texas, Louisiana en Arkansas, die daar lokaal geteeld zijn. De lokale producten zijn makkelijk te herkennen aan aparte labels en displays verspreid over de gehele winkel. "Door producten in te kopen binnen onze eigen gemeenschappen en de drie staten waar we zaken doen, bieden we producten aan van mensen die vertrouwen en ondersteunen we de lokale economie. Ook zijn de producten die het dichtst bij huis gekocht zijn het meest duurzaam," aldus de directeur van Brookshire's. (magnoliareporter.com)

Australië: Aldi opent in komende jaar 80 vestigingen

Volgens een interne brief van Aldi is het bedrijf van plan om zoveel als 80 winkels te openen in de komende 12 maanden, waarmee mogelijkheden geopend worden voor kleine ondernemingen. Terwijl Aldi door gaat met zijn pogingen om een groter marktaandeel te verkrijgen, zijn de leveranciers van de winkelketen op de hoogte gebracht van de ambitieuze plannen voor uitbreiding, aldus The Australian. Naast de 40 vestigingen die Aldi wil openen in Zuid- en West-Australië in 2016 is het laatste doel om net zoveel winkels te openen in de oostelijke staten. 

Uit de brief van Aldi's inkoopdirecteur Jordan Lack blijkt dat de leveranciers verteld worden dat ze zich moeten voorbereiden voor een toename van 20% in vraag voor hun producten als de nieuwe winkels worden geopend. Echter ziet Aldi zelf naar verluid het openen van 80 supermarkten als erg ambitieus en zou een meer realistisch aantal in 2016 tussen de 55 en 70 locaties liggen. Hiervan zouden 25 tot 30 vestigingen in Victoria, New South Wales en Queensland geopend worden en tussen de 30 en 40 in Zuid- en West-Australië. (smartcompany.com.au)

Walmart snijdt in uren werknemers
Walmart snijdt in de uren van een aantal werknemers om te compenseren voor de hogere arbeidskosten. Onlangs gaf het bedrijf $1 miljard (€890 miljoen) uit aan loonsverhogingen en extra training. De vermindering aan uren vindt alleen plaats op vestigingen waar managers meer werknemers in dienst hebben dan zou moeten, aldus een woordvoerder van Walmart. (dallasnews.com)

Food City begint met rebranding van Bi-Lo-winkels
De eerste fase van de overname van 29 Bi-Lo-supermarkten door Food City is begonnen in de regio van Chattanooga. Food City voegt werknemers toe, snijdt in prijzen en zoekt manieren om de vestigingen te renoveren. Eind juli kondigde het bedrijf aan dat het 29 vestigingen van Bi-Lo over zou nemen. (timesfreepress.com)

BJ's benoemt nieuwe directeur en COO

BJ's Wholesale Club heeft onlangs Christopher J. Baldwin aangesteld als directeur en COO. Hij begint vanaf 8 september en zal verantwoordelijk zijn voor bedrijfsvoering zoals merchandising, logistiek, lidmaatschap en marketing. (supermarketnews.com)

Italiaanse online voedselmarkt groeit met 27%
De online voedselmarkt in Italië, bestaande uit segmenten zoals levensmiddelen of wijnen is in vergelijking met 2014 met 27% toegenomen. Deze markt is momenteel €460 miljoen waard en beslaat daarmee een aandeel van 3% van de totale e-commercesector. Wegens de late introductie van online supermarkten in Italië vergeleken met de rest van Europa is het aandeel van supermarkten slechts 1,2% van de totale Italiaanse e-commerce-markt. De voedingsmiddelensector is een van de meest dynamische sectors in de Italiaanse online B2C-markt. Zowel supermarkten als het segment voor voedsel en wijn zijn aan het groeien en bereikten respectievelijk een omzet van €200 miljoen en €260 miljoen. (esmmagazine.com)

CCI staat fusie toe van tussen Future en Bharti

De Indiase Commissie voor Concurrentie (CCI) heeft goedkeuring verleend voor een fusie van INR7,5 miljard (€100,7 miljoen) tussen de supermarktketens Future Group en Bharti Retail. De bedrijven bereikten een overeenkomst in mei van dit jaar om twee aparte ondernemingen op te richten voor front-end retail en infrastructuur. (retail-business-review.com)

Interessante links over retail:

Het einde van de streepjescode

Klik hier om het artikel te lezen.


Hoe Canadese supermarkten een nieuwe markt aanboren met "lelijke" groenten en fruit

Klik hier om het artikel te lezen.


De redding van Tesco: was Dave Lewis succesvol?
Klik hier om het artikel te lezen.


Prijzenoorlog: Woolworths vs Spar vs Pick n Pay vs Checkers
Klik hier om het artikel te lezen..


Happy Fresh introduceert leveringsdienst in Zuid-Oost-Azië

Klik hier om het artikel te lezen.


Roundy's presenteert een wisselvallig beeld onderweg naar een neutrale gradering

Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: