Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Prijzenoorlog op Duitse groothandelsmarkt is extreem"

"De concurrentie wordt steeds harder, niemand kan zomaar achterover leunen", vertelt een groothandelaar van groenten en fruit uit Griekenland, die op de Duitse markt actief is. "De mensen willen hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Dat waarmaken is een hele opgave voor groothandelaren." Het hoofdproduct van de groothandelaar zijn zoete, pitloze druiven uit Griekse teelt. Tot zijn klanten horen groothandelaren, gastronomiebedrijven en de levensmiddelenhandel.



"De prijzenstrijd op de markt is extreem", legt de groothandelaar uit. "Dat maakt het overleven op de markt steeds moeilijker. Vooral omdat je je producenten de prijs wil betalen die zij voor hun producten verdienen." Door de jaren heen, zo schetst de deskundige de situatie, is het aantal groothandelaren en importeurs in heel Duitsland gekrompen. "De markt is bij veel producten extreem gespannen. Daardoor is de winstmarge vaak niet groot", beschrijft hij verder. Een moeilijke situatie, vooral voor kleinere groothandelaren.

"Men moet aan de individuele behoeftes van de klant tegemoet komen," aldus de deskundige. "Een werkweek van zeven dagen is dan ook niks ongebruikelijks voor een groothandelaar. Je moet proberen 24/7 bereikbaar te zijn." Om zijn kosten te beperken, werkt de groothandelaar zonder tussenopslagplaats. "Dat bespaart tijd en geld. Door middel van professionele logistiek en een directe afzet proberen we zo iets te besparen", legt de importeur uit. Naast de Griekse druiven importeert de handelaar ook uit Spanje, Italiƫ en van overzee. "Het gaat altijd door. Als kleine of middelgrote groothandelaar moet men zich slim op de markt positioneren en specialiseren", aldus de deskundige. "Je kunt niet achteroverleunen en uitrusten."
Publicatiedatum: