Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe Lidl klanten in verschillende markten aantrekt | Voormalig Tesco CEO ondervraagd door aanklagers

AmazonFresh kijkt naar Frankrijk en Duitsland

Winst van Aeon in tweede kwartaal met 67% gedaald
Aeon Co, dat in Maleisië de retailketens Aeron, Aeon Big en MaxValue beheert, zag zijn nettowinst in het tweede kwartaal dalen met bijna 67% tot RM15,7 miljoen (€3,33 miljoen). In dezelfde periode vorig jaar was dit nog RM 47 miljoen (€9,97 miljoen). De Japanse retailer verklaarde de lage winst door de lagere omzet, hogere bedrijfskosten en rentekosten. Ook was er in het tweede kwartaal van 2014 sprake van een toename van RM14,2 miljoen (€3,01 miloen) wegens de verkoop van vastgoed en het bouwen van een winkelcentrum. (theedgemarkets.com)

AmazonFresh kijkt naar Frankrijk en Duitsland
Naar verluid heeft AmazonFresh leveranciers in de totale consumptiegoederensector benaderd. Dit is in navolging van het nieuws dat het bedrijf de komende werken werkt aan de voorbereiding voor lancering in Engeland en de sterke geruchten dat AmazonFresh ook in Duitsland aan de slag zal gaan. De boodschappenleveringsdienst is momenteel actief op bepaalde markten in de VS, zoals Californië, New York en Philadelphia. (igd.com)

Nieuw format Sobeys gericht op Zuid-Aziatische consument

De nieuwe conceptwinkel "Chalo! FreshCo" is een variant op de basis van het FreshCo-format, dat Sobeys in 2010 introduceerde. In de winkel van 4.645 vierkante meter vinden consumenten enkele duizenden Zuid-Aziatische producten zoals een breed assortiment aan rijst, kruiden, lenzen, AGF en meer. De etnische sector biedt retailers in Canada belangrijke kansen voor groei. Rond 2031 zullen naar verwachting ongeveer 3 op de 10 Canadezen aan een zichtbare minderheidsgroep behoren, waarbij Zuid-Aziaten de grootste groep zullen zijn. (igd.com)

Leader Price en discounters krijgen groter marktaandeel

Volgens Kantar Worldpanel heeft Leader Price in de periode tussen 13 juli en 9 augustus de grootste toename in marktaandeel verkregen (2,5%). De discountketens hebben ook een toename in marktaandeel, met +0,2 punten door Lidl (marktaandeel van 4,8%) en +0,1 punten voor Aldi (marktaandeel van 2,1%). Casino Géant is met +0,1 punten toegenomen tot een marktaandeel van 2,7%. Intermarché (14,5%), Système U (10,7%), Leclerc (20%) en Provera (3,2%) zijn allemaal stabiel gebleven. (Rayon-boissons.com)

Retailer Okey opent 35 discount-winkels onder het merk "Da!"
Okey gaat een nieuwe keten van goedkope winkels onder de naam "Da!" in september introduceren. De retailer plant de opening van 35 vestigingen met het einde van dit jaar, meldt fruit-inform.com. De eerste 15 winkels zullen geopend worden in Moskou en omgeving. In 2016 worden naar verwachting 60 tot 80 winkels geopend. Okey heeft niet bekend gemaakt hoeveel er wordt geïnvesteerd, maar de beginkosten hebben een negatief effect gehad op de netto winst in het eerste halfjaar. Deze kwam neer op €8,4 miljoen en was een afname van 63,3% jaar-op-jaar.

In het eerste halve jaar opende Okey drie nieuwe hypermarkten. Een vierde zal voor het einde van het jaar geopend zijn. Ook in 2016 zijn er plannen om twee of drie nieuwe hypermarkten te openen. Hoewel het bedrijf uitbreiding in verre regionen niet uitsluit, wordt er momenteel gefocust op Sint Petersburg en Moskou. Wat assortiment betreft wordt het aandeel aan premium producten verkleind en wordt er vooral gericht op goedkope goederen en het eigen huismerk. Met het einde van 2015 hoopt Okay een omzettoename van 6% te bereiken. Kapitaaluitgaven worden geraamd op €148,8 miljoen.

Х5 Retail Group huurt enorm magazijn in Moskou

X5 Retail Group heeft een opslagruimte van 65.697 vierkante meter gehuurd in de omgeving van Moskou, meldt ria.ru. De overeenkomst is de grootste in de magazijnensector van Moskou sinds begin dit jaar. X5 Retail Group werd in mei 2006 opgezet. Op 30 juni 2014 het het bedrijf 4.779 vestigingen. 

Winst Woolworths zakt
De Australische supermarkt-gigant Woolworths heeft over het gehele jaar een daling in de netto winst van 12,5% meegemaakt. Als gevolg hierop treedt de voorzitter af, slechts maanden nadat de CEO van het bedrijf zijn functie neerlegde. De winst daalde tot Aus$ 2,15 miljard (€1,36 miljard) wegens tegenvallende omzet van voedingsmiddelen, drank en brandstof en de hevige concurrentie van Coles en Aldi. Eenmalige kosten en afschrijvingen van Aus$426 miljoen (€270 miljoen) droegen bij aan de winstdaling, net als de uitgave van Aus$200 miljoen (€127 miljoen) om gedurende het jaar de supermarkten te verbeteren. De omzet daalde met 0,1% tot Aus$61,15 miljard (€38,73 miljard). (yahoo.com)

Vertrouwen van de consument op hoogste punt sinds 15 jaar 
Het vertrouwen van de Britse consument steeg in augustus onverwacht tot het hoogste punt in 15 jaar. Lage inflatie en een recente stijging in lonen zorgden ervoor dat Britse inwoners optimistischer waren over hun financiële vooruitzichten. (yahoo.com)

Nieuwe Asda site blijkt succes
Code Computerlove's redesign van asda.com is een succes geworden, met een afname van 37% in het aantal bezoekers dat direct de site verlaat en een toename van 24% van referral traffic, oftewel bezoekers die via andere sites naar asda.com worden doorverwezen. In de eerste zes weken sinds de lancering van de site zijn dagelijks 24.000 extra bezoekers op de site actief. (prolificnorth.co.uk)

Hongaarse retailomzet in juni omhoog met 7,2%
De Hongaarse retailomzet zag een jaar-op-jaar toename van 7,2% in juni, wat een sterke vermeerdering was ten opzichte van de toename van 4,4% in mei. Dit blijkt uit cijfers van het Hongaarse centraal bureau voor statistiek (KSH). Hieruit blijkt ook dat de omzet van gespecialiseerde voedingsmiddelen, drank en tabak steeg met 5,9%. (bbj.hu)

Supermarkten vinden kleiner vaak beter
De buurtwinkel maakt een comeback. Terwijl Amerikanen zich steeds meer vestigen in stadscentra, zijn ze meer bereid om meerdere keren per week boodschappen te doen en minder bereid om te reizen. Nieuwe supermarkten met een medium formaat van tussen de 3700 en 5600 vierkante meter, zoals winkels van Safeway, Albertsons en Thriftway, passen niet in de meeste commerciële ruimtes in stadscentra. 

Klik hier om verder te lezen op oregonlive.com

Spinneys voegt zich bij joins GlobalGAP

Spinneys, de grootste supermarktketen van de Verenigde Arabische Emiraten, is de eerste onderneming die lid wordt van GlobalGAP als retaillid. Dit is in navolging van de strategie van het bedrijf om een duurzaam inkoopbeleid op te zetten om zowel het milieu, zijn teeltpartners als zijn klanten tegemoet te komen. (internationalsupermarketnews.com)

Hoe Lidl klanten in verschillende markten aantrekt

IGD somt de laatste initiatieven van Lidl op om klanten aan te trekken in vier van zijn markten. 
  • Frankrijk: online aanbod van premium wijnen
  • België: innovatieve "een nu, een later"-campagne
  • VK: Introductie voordeelkaart in Schotland
  • Duitsland: nieuw vegetarisch aanbod
Klik hier om het hele artikel te lezen op igd.com.

REMA 1000: 9,2% groei in Denemarken
Discount-retailer REMA 1000 in Denemarken heeft 9,2% groei meegemaakt in de eerste zes maanden van 2015. De belangrijkste concurrenten in markt voor discount-supermarkten (Fakta, netto en KIWI) hebben nog geen resultaten voor deze periode onthuld. (igd.com)

Sonae heeft trage groei, breidt uit in VAE
Het in Portugal gevestigde Sonae heeft zijn resultaten aangekondigd van het eerste halve jaar. Ook heeft de retailer bekendgemaakt dat het de aanwezigheid van zijn Continente-merk in de Verenigde Arabische Emiraten uit gaat breiden door middel van een franchise overeenkomst met de Fathima Group. De omzet van Sonae steeg met 0,4% tot €1,633 miljard, wat volgens de retailer te wijten was aan de uitbreiding van twee nieuwe vestigingen vergeleken met de situatie in 2014. De like-for-like omzet nam af met 1,8% wegens de investering van Sonae in voortdurende promotie-activiteiten en in prijzen om zijn marktpositie te behouden. (igd.com)

Voormalig Tesco CEO ondervraagd door aanklagers

Voormalig Tesco-CEO Philip Clarke gaat ondervraagd worden door het SFO (Serious Fraud Office), dat bijna het onderzoek naar een miljoenenschandaal bij Tesco heeft afgerond. Clarke verliet Tesco in augustus na een crisis in omzet en winst. Alles wat hij tijdens de ondervraging zegt, zal gebruikt kunnen worden als bewijs in de hoorzitting. Ook de voormalige commercieel directeur, Kevin Grace, is opgeroepen voor een verklaring. (theguardian.com)

Interessante links over retail:


Australië: Waarom Woolworths nu een modderfiguur slaat
Klik hier om het artikel te lezen.


Hoe het meest verse aspect van de grootste online supermarkt niet de versafdeling is.
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: