Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Temasek werkt samen met MBK voor overnamebod Tesco in Zuid-Korea

Walmart breidt uit in Brazilië

Wisseling van de wacht bij Woolworths 
Woolworths heeft onder druk van zijn aandeelhouders veranderingen in zijn bestuur aangekondigd. Er wordt een nieuwe CEO aangesteld, die de huidige CEO Grant O'Brien zal vervangen. De voorzitter van Woolworths, Ralph Waters, zal met pensioen gaan, hoewel hij eerst aan zou blijven tot er een nieuwe CEO is aangesteld. Waters wordt vervangen met de voorzitter van Origin Energy, Gordon Cairns, tevens voormalig CEO van Lion Nathan of met Michael Ullmer, die als CEO voor de National Australia bank heeft gewerkt en eerder directeur bij Woolworths is geweest. De verandering in directie is in navolging van de de zwakke resultaten die Woolworths momenteel boekt. (smh.com.au)

Werknemers van Sainsbury's krijgen 4% loonsverhoging

Sainsbury's gaat 137.000 winkelmedewerkers een loonsverhoging van 4% geven. Na druk van actievoerders wegens de lage lonen wordt dit de grootste loonsverhoging in tien jaar. De supermarktketen gaf aan dat het minimumloon voor winkelmedewerkers verhoogd zal worden van £7,08 (€9,68) tot £7,36 (€10,07) per uur. Dit is minder dan de actievoerders hebben geëist, maar zit boven de norm van £7,20 (€9,85) die minister van financiën George Osborne vanaf april voor 25 jaar en ouder van kracht laat gaan. (theguardian.com)

Albertsons omzetstijging in eerste kwartaal

Albertsons had in zijn eerste fiscale kwartaal zowel een stijging van omzet als een verlies van $126 miljoen (€112 miljoen). Het moederbedrijf van Albertsons, dat een beursgang wil maken, gaf aan dat de pro forma omzet in het eerste kwartaal van 2015 neer kwam op $17,6 miljard (€15,6 miljard). Dit is een toename van 2,2% ten opzichte van 2014. De vergelijkende winkelomzet nam toe met 4,3%, wat gestimuleerd werd door 9,5% bij Albertsons-vestigingen die onlangs overgenomen zijn van Supervalu. (supermarketnews.com)

UFCW dient klacht in tegen Haggen en Albertsons
De vakbond United Food and Commercial Workers Union gaat een klacht indienen tegen Haggen en Albertsons voor het vermeend overtreden van het arbeidscontract. De directeur van de UFCW-afdeling in Los Angeles gaf aan dat er mogelijk een rechtszaak van gaat komen, maar dat het nu nog simpelweg om een klacht gaat. De klacht is dat volgens de vakbond de supermarktketens onrechtmatig senior-werknemers hebben ontslagen en plannen hebben om een grote hoeveelheid vestigingen te sluiten. (supermarketnews.com)

Walmart breidt uit in Noord-Oost Brazilië
Walmart is van plan om vier tot vijf TodoDia-winkels te openen in 2015 onder het merk Hiper TodoDia. De eerste Hiper TodoDia werd eind 2014 geopend. In de tweede helft van 2016 zal Walmart de integratie van zijn technische systemen volledig in het Noord-Oosten afgerond hebben. Het bedrijf gaf aan dat het heeft gezien hoe effectief het TodoDia-format is voor minder vermogende consumenten. Dit werkt door een combinatie van in bulk kopen en door een toegankelijk huismerk te combineren met een aantrekkelijke doe-het-zelfwinkel. (igd.com)

Mercator toont winstgevendheid in het eerste halve jaar
De Sloveense marktleider Mercator, dat nu beheerd wordt door het Kroatische conglomeraat Agrokor, heeft zijn resultaten bekendgemaakt voor het eerste halve jaar van 2015. Er is sprake van een daling van 1% in netto omzet tot €1,3 miljard, samen met een kleine nettowinst van €15,3 miljoen tegenover een verlies in dezelfde periode vorig jaar van €13,7 miljoen. (igd.com)

Walmart's Massmart/winst daalt wegens valuta
Massmart Holdings, een Zuid-Afrikaanse groothandelaar in voedingsmiddelen en goederen die beheerd wordt door Walmart, heeft in het eerste halve jaar 26% winst gehaald. Marges werden kleiner wegens prijzenconcurrentie en andere Afrikaanse valuta werden zwakker tegenover de rand. De winst met uitzondering van de omzet van goederen die eenmalig verkocht worden kwam neer op $20,6 miljoen (€18,3 miljoen). Dat is een afname van 26% vergeleken met het jaar ervoor. De omzet steeg met 9,1% tot 39 miljard rand (€2,63 miljard). Het bedrijf maakte in het buitenland een netto wisselverlies van 106,7 miljoen rand (7,21 miljoen), grotendeels als gevolg van het zwakker worden van de Afrikaanse valuta tegenover de rand. (Bloomberg / supermarketnews.com)

Temasek doet samen met MBK bod op Zuid-Koreaanse tak van Tesco

Het investeringsbedrijf Temasek Holdings uit Singapore gaat een samenwerkingsverband aan met de op Azië gerichte participatiemaatschappij MBK Partners om een bod te doen op de Zuid-Koreaanse tak van Tesco, aldus Reuters. MBK was al in de race voor de overname, die gewaardeerd wordt op $6 miljard (€5,32 miljard). Samen nemen ze het op tegen Carlyle Group LP en een consortium bestaande uit Affinity Equity Partners en KKR & Co. 

Metcash pessimistisch over vooruitzichten supermarktsector
De supermarktleverancier Metcash, die al langer moeilijke tijden doormaakt, zegt dat de groei in zijn afdelingen voor levensmiddelen en non-food-producten en in zijn strategische initiatieven naar verwachting geen voorsprong zullen geven in de sector. De groothandelaar blijft problemen hebben met de zware concurrentie. Metcash, dat onder andere aan het supermarktnetwerk IGA levert, zei op zijn jaarvergadering van aandeelhouders dat de moeilijke handelsomstandigheden in markt voor levensmiddelen in het komende jaar aan zullen houden. Het bedrijf ondervindt met name concurrentie van Aldi en grotere rivalen als Woolworths en Coles. Metcash gaf aan maatregelen te treffen door belangrijke initiatieven te versnellen en door basiskosten te reduceren. (theaustralian.com.au)

Veranderingen in voedingsmiddelenretail creëren behoefte aan training in de sector.
De retailsector voor voedingsmiddelen verandert snel. Supermarkten lijken steeds meer op restaurants. Discount-winkels lijken steeds meer op supermarkten. Buurtwinkels lijken steeds meer op alles wat net genoemd is. Klik hier om verder te lezen.


Publicatiedatum: